راه‌اندازی راه‌آهن خواف، هرات روابط ایران و افغانستان را محکم می‌کند
راه‌اندازی راه‌آهن خواف، هرات روابط ایران و افغانستان را محکم می‌کند

نماینده مردم رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت با توجه به نزدیکی‌های فرهنگی میان مردم دو کشور ایران و افغانستان که بیانگر ریشه‌های تاریخی و زبانی مشترک است، راه‌اندازی خط ریلی خواف- هرات موجب بهبود و تقویت رابطه ایران و افغانستان در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد شد.

حجت الاسلام اکبر احمدپور در گفتگو با خبرنگار اختر شرق گفت: بهره برداری خط ریلی خواف و هرات، حمل کالا و جا به جایی مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان افزایش و سوانح رانندگی در این مسیر کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی این خط ریلی موجب بهبود و تقویت روابط ایران و افغانستان، می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر ارتباط خوب بین دو کشور از طریق راه آهن این طرح در سطوح بین المللی و منطقه‌ای نیز باعث تقویت در حوزه‌های مختلف خواهد شد و در افزایش ترانزیت و ارتباط ایران با کشورهای آسیای میانه بسیار موثر است.

احمدپور با تاکید بر بهره گیری از فرصت پیش آمده در این رابطه، بیان کرد: با عنایت به قرار گرفتن کشور افغانستان در نقطه ورود آسیای میانه راه اندازی خط ریلی خواف-هرات از منظر اقتصادی و سیاسی برای ایران دستاوردهای مثبت زیادی به دنبال دارد و باید از این فرصت حداکثر بهره را گرفت.

نماینده خواف و رشتخوار به ظرفیت و موقعیت معادن خواف در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیتهای عظیم معدنی در منطقه سنگان خواف و در افغانستان، بهره برداری از خط ریلی خواف-هرات در توسعه مبادلات مواد معدنی و انتقال مواد خام جهت فرآوری به کشورمان نقش زیادی دارد و بدون شک راه اندازی این خط ریلی به بهبود و تقویت رابطه ایران و افغانستان کمک می‌کند و همچنین می‌تواند در ارتباط کشورمان با آسیای میانه بسیار موثر باشد.

وی تصریح کرد: بهره برداری از این خط ریلی موجب کاهش بار ترافیکی مرز زمینی دوغارون تایباد و کاهش مشکلات راننده کامیون‌ها در این مسیر می‌شود.

لازم به ذکر است؛ فردا افتتاح خط ریلی راه آهن خواف- هرات با حضور وزیر راه و شهرسازی و نماینده مردم شهرستان‌های خواف و رشتخوار حجت الاسلام دکتر احمدپور، افتتاح می‌شود.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 72