رئیس کمسیون صنایع اتاق بازرگانی استان: پژوهش قلب تپنده صنعت است
رئیس کمسیون صنایع اتاق بازرگانی استان: پژوهش قلب تپنده صنعت است

رئیس کمسیون صنایع اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی گفت: هر صنعتی اگر قسمتی برای پژوهش نداشته باشد با مشکلات عدیده‌ای رو به رو خواهد شد.

به گزارش اختر شرق و به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان؛ دکتر رخصت، رئیس کمسیون صنایع اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی در نشست «فرصت‌های توسعه فناوری برای صنعت نساجی» که با حضور دکتر جمیلی، دکتر مومنی و مهندس صفارزادگان به عنوان کارشناسان مدعو برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش قلب تپنده هر صنعتی است و هر صنعت، اگر قسمتی برای پژوهش نداشته باشد با مشکلات عدیده‌ای رو به رو خواهد شد.

وی ادامه داد: باتوجه به نوسانات ارزی که در حال حاضر کشور دچار آن هستیم، نتوانسته‌ایم صنعت و به خصوص صنعت نساجی را آن گونه که درخور کشور ایران است، حفظ کنیم. بااینکه در حوزه پژوهش، از دیگر کشورها بسیار عقب هستیم اما می‌توانیم با اقدامات درست، کیفیت‌ها را در صنعت پارچه و پوشاک افزایش دهیم. چرا که صنعت نساجی می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور داشته باشد.

دکتر جمیلی، مدیرعامل شرکت نخکش تحریر در ادامه این نشست، گفت: صنعت نساجی که از بزرگ‌ترین صنایع دنیاست می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور داشته باشد. با وجود شرایط کنونی کشور می‌توان گفت که با علم روز می‌توان صنایع کشور را پیش برد. هم‌چنین باید گفت که با توجه به در اختیار داشتن منابع و امکانات باید از فرصت‌ها برای بهبود مسائل استفاده کرد. نبود زیرساخت یکی از دلایل فاصله صنعت و دانشگاه است.

دکتر مومنی، مدیرعامل شرکت خوشبافت نیز که در این تالار حضور داشت، عنوان کرد: فاصله‌ای که بین دانشگاه و صنعت افتاده یکی از مشکلات است، این فاصله نیز به این دلیل است که یک تفکر سیستمی بر این فرایند حاکم نیست؛ با اینکه در دانشگاه‌های ما تحقیقات فراوانی انجام می‌شود، اما این تحقیقات در صنعت ما قابل هضم نیست چرا که نگاه سیستمی وجود ندارد. از دلایل دیگر فاصله دانشگاه و صنعت می‌توان به نبود زیرساخت‌های لازم اشاره کرد و باید گفت که دغدغه دانشگاهیان با دغدغه فعالین صنعت کاملا متفاوت است و با کمک نیروهای دانشگاهی می‌توان از ادامه مشکلات صنعت نساجی جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت پوشاک مهساتوس نیز ابراز کرد: ظرفیت بخش نساجی کشور بسیار بالاست و اگر بتوان این ظرفیت را به کمک نیروهای دانشگاهی ساماندهی کرد، ارتباط بین صنعت نساجی و خانواده پوشاک نزدیک‌تر شده و شکاف موجود پر می‌شود و طبیعتا مشکلات این صنعت ادامه پیدا نخواهد کرد.

مهندس صفارزادگان در پایان اظهار کرد: امیدوارم تجربه فعالین حوزه صنعت با علم دانشگاهیان پیوند خورده و این صنعت پردرآمد، به کار خود به خوبی ادامه دهد تا بتوانیم در این دوران به خودکفایی و درآمدزایی برسیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 54