رئیس شورای شهر مشهد: کمیسیون ویژه توس برای استمرار اقدامات عمرانی و فرهنگی در این منطقه تاریخی حفظ شود
رئیس شورای شهر مشهد: کمیسیون ویژه توس برای استمرار اقدامات عمرانی و فرهنگی در این منطقه تاریخی حفظ شود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر لزوم استمرار فعالیت‌های فرهنگی هویت‌ساز و عمرانی در منطقه تاریخی توس خواستار حفظ کمیسیون ویژه توس و ادامه فعالیت‌های اثرگذار با هدف ارتقاء شأن شاهنامه و فردوسی شد.

به گزارش اختر شرق؛ محمدرضا حیدری در جریان افتتاح و بهره برداری از مسیر پیاده راه اتصال جلوخان فردوسی به بقعه هارونیه با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در بافت تاریخی توس به جهت حفظ هویت فرهنگی تاریخی ایران در دوره شورای پنجم بی‌مثال و در خور توجه بوده، گفت: کمیسیون توس به عنوان یک کمیسیون فرعی در اختیار شورا است و تنها شورا می‌تواند برای حفظ یا ادغام آن تصمیم بگیرد. تاکید ما آن است که با توجه به تجربیات گذشته و اینکه تمرکز بر یک موضوع می‌تواند حاصل خوبی داشته باشد این کمیسیون حفظ شود تا تمرکز، همراهی و همسویی در شورا و با سایر نهادهای مرتبط ادامه یابد.

وی افزود: موضوع فردوسی یک موضوع کاملاً ملی و فراتر از دیدگاه و جناح است و همه باید با هر رویکردی به آن تعلق خاطر داشته باشند.

حیدری با اشاره به اینکه در روز ملی گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاهد افتتاح یکی از پروژه‌های عمرانی برای پیوستگی بین مکانهای تاریخی توس و بهره برداری از دو اثر هنری هستیم، اظهار کرد: شاهنامه بعنوان اثری ماندگار با قدمتی هزارساله میراث گرانقدری است که باید برای همه ایرانیان که تعلق به فرهنگ ایرانی و اسلامی دارند حفظ و احیا شود. گردشگران ایرانی و خارجی در سفر به مشهد و در کنار زیارت بارگاه منور امام رضا علیه السلام باید بتوانند از فضای فرهنگی و هویت بخش توس بازدید کنند. لذا باید شرایط مناسبی برای آن فراهم شود.

وی بیان کرد: در دوره قبل از سال ۹۶ جلوخان آرامگاه فردوسی فضای بسیار نامناسب داشت که گردشگران به ویژه گردشگران خارجی باید از مسیر خاکی برای رسیدن به باغ شاهنامه عبور می‌کردند. این فضا در شأن فردوسی و نام بلند این حکیم فرزانه که جایگاه بی‌بدیلی در تاریخ کشورمان داشت نبود. لذا از رویکردهای شورای پنجم پرداختن به این حوزه بود که با تشکیل کمیسیون ویژه توس و سپردن مدیریت آن به دست یکی از اعضای شورا با تخصص حوزه عمران این قضیه آغاز شد و هرساله نیز اعتبارات لازم برای موضوع توس در شورا تامین شد.

به گفته رئیس شورای شهر مشهد امروز فضای بسیار زیبا و جذابی در شأن حکیم فردوسی برای شهروندان مشهدی، عموم ایرانیان و همه فارسی زبانان در کشورهای همجوار و همه علاقمندان به فردوسی فراهم شده است. البته تحقیقات و مطالعات در حال انجام و یا انجام شده روی موضوع فردوسی و شاهنامه بسیار فراتر از مرزهای کشور بوده و هست و فردوسی موضوعی بین المللی است. صدها پژوهشگر در دنیا مشغول مطالعه روی این موضوع هستند و از این نظر فردوسی یک میراث فرهنگی فراملی است. پس حفظ و ارتقای این میراث می‌تواند در سطح ملی و منطقه‌ای برای کشور و فرهنگ ما دستاوردهای فراوانی داشته باشد.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: با اجرا و تکمیل پروژه جلوخان و اتصال این فضا با کهندژ و بقعه هارونیه، همچنین نصب المانها و نمادهای فرهنگی و تاریخی که برگرفته از مفاهیم و داستانهای شاهنامه است در این فضاها هدیه‌ای شایسته در توان شورای پنجم به همه علاقمندان به ادب و فرهنگ ایران عزیز تقدیم شد. امیدواریم آیندگان این مسیر را ادامه دهند چرا که هنوز جای کار در توس بسیار زیاد است و میتواند اقدامات بیشتری انجام شود. این مطالبه همه فرهنگ دوستان و اهالی فرهنگ است و به لطف خدا مدیریت شهری در دوره‌های آتی همت عالی را برای ادامه این راه داشته باشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 46