رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی کشور: دانش محور اصلی امروز کشور در بخش کشاورزی است
رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی کشور: دانش محور اصلی امروز کشور در بخش کشاورزی است

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی کشور گفت: انتقال دانشِ نمونه‌های بخش کشاورزی به دیگران بسیار حائز اهمیت است زیرا همه کشورهای دنیا به بخش کشاورزی اهمیت زیادی داده ودانش محوری را سرلوحه کار خویش قرارداده اند.

به گزارش اختر شرق؛ مویدی نژاد در جمع تولید گران بخش کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت: تالار ترویج کشاورزی درانتقال دانش وتجربه نیزبسیار موثر عمل کرده است وتوسعه شبکه‌های صداوسیما و نیز تولید برنامه‌های ملی کشاورزی کمک موثری در ترویج آموزش کشاورزی نوین داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی چندین سال است که رتبه اول را درانتخاب نمونه‌های ملی داشته است.

درادامه، اورانی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نیز ضمن خیر مقدم به جامعه کشاورزی گفت: پویایی بخش صنعت درکشور به پویایی بخش کشاورزی بستگی دارد، به این معنی که اگر صنعت کشاورزی فعال وپویا باشد، صنعت کشور نیز پویا وفعال وشاداب خواهدبود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: امروزه که آمریکا واستکبار جهانی تلاش می‌کنند این کشور را در همه ابعاد محتاج بیگانه نمایند، تجربه هشت سال دفاع مقدس در کارنامه این ملت شهیدپروراست واین مردم با همدلی و همفکری و همکاری، ان شاالله به تمامی مشکلات در سرراه تولید دربخش کشاورزی و سایر مشکلات درکشور فائق خواهندآمد.

اورانی خاطرنشان کرد: امروزه به مددهمین همکاری و همدلی، دراستان خراسان رضوی، هفت ونیم میلیون تن و درکشور بیست وشش میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داریم ولی برای رسیدن به قله‌های پیشرفت فاصله زیادی داریم که یکی از دلایل آن‌عدم بهره وری مناسب در بخش کشاورزی ودامی در کشور است و راه چیره شدن براین مشکل استفاده از دانش محوری در همه ابعاد بخش کشاورزی است.

وی بیان کرد: در بحث گندم آبی عملکردکشاورز نمونه ما ۱۳۱۳۷ کیلوگرم در هرهکتاراست درصورتی که میانگین تولید گندم آبی ۴۰۷۲کیلوگرم است و یا عملکرد کشاورز نمونه ما در گندیم دیم ۴۶۵۰کیلوگرم است درحالی که میانگین آن ۱۰۰۴ کیلوگرم بوده است و در جو آبی نیز عملکرد ۱۱۰۰۰کیلوگرم را داشته‌ایم درحالی که میانگین آن ۳۴۹۱ کیلوگرم است؛ در چغندر قندآبی ۱۷۰ تن و میانگین آن ۴۶۲۳۰کیلوگرم بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به نقش کارشناسان در حوزه کشاورزی گفت امروزه ناکارآمدی محصولات کشاورزی یک ضعف برای کشور محسوب می‌شود به طوری که ما در کشور ۳۳۷۰۰۰کشاورز با تولید ۱۱۰ نوع محصول کشاورزی، باغی و دامی داریم و همه این تعداد محصول باید برای مردم و این کشور کارآمدی و موثر بودن خود را اثبات کردند.

درادامه اعظمی مدیرجهاد کشاورزی رشتخوار خطاب به قهرمانان تولید کشاورزی گفت: اینجانب به دست‌های پینه بسته و صورت‌های آفتاب سوخته‌تان بوسه می‌زنم و بر باور استوار و همت مردانه‌تان ارج می‌نهم.

مدیرجهاد کشاورزی رشتخوار گفت: درسال ۱۳۹۸ تعداد ۱۰۷ رشته نمونه استانی و تعداد ۱۰ نفر نمونه ملی داشتیم که ازاین تعداد، ۱۴نفردررشته زراعی، ۱۸نفردررشته باغبانی، ۲۵نفردررشته دام و طیور و آبزیان، شش نفر در رشته منابع طبیعی و آبخیزداری، ۱۶نفردررشته آب وخاک و صنایع کشاورزی، ۲۷نفر در رشته امورعشایر و تشکل‌ها و یک نفر صادرکننده نمونه داشتیم.

اعظمی با بیان اینکه از این تعداد، ۹۶ نفر آقا و ۱۶ نفر خانم بودند، عنوان کرد: ۶۰ درصد نمونه‌های استانی ما دارای تحصیلات دانشگاهی بودند.

لازم به ذکر است؛ در پایان جلسه نیز به نمونه‌های استانی این شهرستان لوح تقدیر اهدا گردید. بیژن ایزدی جو کار نمونه کشوری، کارخانه چی آبیاری کم فشار کشوری بودند که لوح تقدیر خود را ازدست فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دریافت کردند. همچنین اکرم هوشیارنژاد، مسئول ترویج نمونه استاتی و نقی‌پور مسئول نمونه طرح و برنامه و آرمان نسب مسئول مرکز جهاد کشاورزی نمونه شهرستانی انتخاب شدند و به آن‌ها لوح تقدیر اهدا گردید.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 8