رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر: تمام تلاش خود را در جهت دانش مهارت فعالین در دو حوزه با آموزش‌های تخصصی و کاربردی بکار می‌بریم
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر: تمام تلاش خود را در جهت دانش مهارت فعالین در دو حوزه با آموزش‌های تخصصی و کاربردی بکار می‌بریم

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه لازمه بقاء فعالیت گردشگری و صنایع دستی توانمندسازی این عزیزان می‌باشد تمام تلاش خود را در جهت دانش مهارت فعالین در دو حوزه با آموزش‌های تخصصی و کاربردی بکار می‌بریم و امیدواریم که بحران کرونا کمترین آسیب را به پیکره گردشگری و صنایع دستی شهرستان وارد نماید.

به گزارش اختر شرق؛ رضا یوسفی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر با بیان اینکه جهش در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملموس است، عنوان کرد: تا کنون در حوزه میراث فرهنگی اقدامات مؤثری صورت پذیرفته که مهمترین آن‌ها مرمت خانه تاریخی دانش، مرمت آب انبار حاجی نظام، مرمت مسجد جامع در اوایل شروع به کار دولت تدبیر و امید و تهیه طرح مطالعاتی و مقاوم‌سازی مدرسه حاج سلطان العلماء می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه موزه شهر کاشمر نیز طرح مطالعاتی آن مصوب شده و در دست اقدام می‌باشد و تا به حال ۵۰ درصد مرمت و محوطه‌سازی بنا که در محل خانه تاریخی دانش می‌باشد انجام شده و ۷۰ درصد محتوای موزه جمع آوری شده است، در خصوص آثار ثبتی شهرستان اظهار کرد: ۲۶ اثر تاریخی، سه اثر معنوی در شهرستان کاشمر به ثبت رسیده که ۳۰ اثر تاریخی، ۲۸ اثر معنوی و ۲۵ اثر طبیعی شناسایی شده و پرونده آن‌ها در دست اقدام می‌باشد.

یوسفی تصریح کرد: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری و اشتغال است که طرح‌های گردشگری در این حوزه درخواست، پیگیری و مصوب می‌شود، شهرستان کاشمر با ظرفیت بالای گردشگری با توجه به آب و هوای متفاوت فرصت‌های بسیاری در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: در این خصوص نیز طرح‌های شامل: هتل، سفره خانه سنتی، مجموعه تفریحات سرگرمی و گردشگری درخواست شده و با پیگیری‌های صورت پذیرفته موافقت نامه‌های اصولی این طرح‌ها از اداره کل میراث فرهنگی خراسان صادر شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر گفت: اواخر سال ۹۶ اولین اقامتگاه بوم گردی در شهر ییلاقی ریوش به بهره برداری رسیده و تاکنون جمعاً تعداد هشت اقامتگاه به بهره برداری رسیده و چهار مورد دیگر که دارای موافقت اولیه می‌باشند در حال مرمت و بازسازی است که یک مورد از این اقامتگاه‌ها در شهر کاشمر با نام اقامتگاه سنتی در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: پایگاه اطلاع‌رسانی گردشگری کاشمر با تحویل زمین به مساحت ۱۵۰ متر مربع از شهرداری محترم کاشمر عملیات ان در سال ۹۸ شروع و فاز اول آن شامل فونداسیون و اسکلت آهن اجرا شده است و فاز دوم آن تا پایان سال به مرحله اجرا خواهد رسید.

یوسفی با اشاره به اینکه: حوزه صنایع دستی کاشمر در این سال‌ها پیشرفت زیادی داشته بطوری که ۱۲۵ رشته شناسایی و هنرمندان آن هدایت شده‌اند که جمعاً تعداد رشته‌های مورد فعالیت در شهرستان به ۱۵۰ رشته و زیر رشته رسیده است، عنوان کرد: تعداد سه کارگاه تولید صنایع دستی دارای پروانه تولید کارگاهی و ۱۸۰ کارگاه بصورت انفرادی در حال فعالیت می‌باشند، همچنین تعداد ۳۵۰ مجوز مشاغل خانگی صادر شده که در مجموع در این سال‌ها مبلغ ۱۳۸۷۰ میلیون ریال در اختیار هنرمندان قرار گرفته است.

وی افزود: خانه صنایع دستی کاشمر نیز در ابتدای سال ۹۹ با رویکرد آموزش، تولید و فروش محصولات صنایع دستی به همت بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

یوسفی با بیان این مطلب که در دو سال متوالی در سالهای ۹۶ و ۹۷ دورهای بسته‌بندی تخصصی صنایع دستی و دوره تجاری‌سازی محصولات جهت ارتقاء سطح کیفی محصولات هنرمندان در شهرستان برگزار شد که برآیندهای مثبت بسیاری داشت، گفت: از طریق سامانه کارا مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال به طرح‌های صنایع دستی مصوب و پرداخت شده و مبلغ ۴۱۴۰۰ میلیون ریال به طرح گردشگری مصوب شده که مبلغ ۷۴۰۰ میلیون ریال آن پرداخت و مابقی بدلیل افزایش قیمت مصالح وعدم توجیه اقتصادی از سوی متقاضیان برگشت داده شده است.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 54