رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌جام: سه هزار درخت پارک جنگلی طی پنج سال خشک شد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌جام: سه هزار درخت پارک جنگلی طی پنج سال خشک شد

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری تربت جام گفت: از زمان واگذاری پارک جنگلی تربت جام به پیمانکار یعنی از سال ۹۴ تاکنون حدود سه هزار درخت این پارک به خاطر افت آب چاه و عدم پیگیری و مدیریت نادرست آبدهی خشک شد.

 به گزارش اختر شرق؛ مسعود البرز رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری تربت جام  در این باره  با اشاره به اینکه در سالهای ۹۶و ۹۷ اوج خشکسالیها بود و دمای هوا بالای ۴۶ و ۴۷ درجه و بارندگی هم اندک بود که در خشک شدن درختان بی تاثیر نبود، تصریح کرد:از زمانی که پارک جنگلی از پیمانکار خلع ید شد و مدیریت پارک به منابع طبیعی برگشت درختان پارک با چهار تانکر بصورت روزانه آبیاری شدند و از آسیب بیشتر درختان جلوگیری بعمل آمد.

وی خاطرنشان کرد: با اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار که ۳۰۰میلیون آن توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان و ۴۰۰ میلیون تومان توسط اداره کل منابع طبیعی استان تامین شد چاه جدید آب در هفتم اسفندماه سال قبل حفر شد و دبی آن الان بین ۱۱ تا ۱۳لیتر در ثانیه است.

وی ابراز کرد: از اسفندماه سال گذشته برای آبدهی درختان پارک برنامه مشخصی تنظیم شده و هر۲۰ روزتمام  درختان پارک آبیاری می شود و دو هزار نهال آیلانی که جایگزین درختان خشک پارک شدند هر هفته آبیاری می‌شود.

وی در مورد رسیدگی به پرونده قطع درختان سبز پارک جنگلی توسط پیمانکار گفت :  این پرونده در استان رسیدگی شده و بعد از بررسی تیم اعزامی قطع ۱۱ درخت سبز تایید و پیمانکار محکوم به کاشت ۲۰۰ نهال در پارک جنگلی شد که این رای انجام شد.

رئیس منابع طبیعی با اشاره به واگذاری پارک به شهرداری گفت: دادستان جدید شهرستان تاکید داشتند که پارک جنگلی به شهرداری واگذار شود و طی جلسات مختلفی که برگزار شد در دوم تیرماه طی قراردادی پارک جنگلی به مدت ۳۰ سال به مبلغ حدود۱۵ میلیون تومان به عنوان بهره مالکانه که عرف است به شهرداری واگذار شد.

البرز بیان کرد: اولویت منابع طبیعی و شهرداری حفظ و حراست فضای سبز پارک است و شهرداری طبق طرح مصوبی که در اداره کل منابع طبیعی استان مورد تایید قرار گرفته می‌تواند طبق آن طرح عمل و سرمایه گذاری کند.

وی با قدردانی از اداره امور منابع آب و  برق به جهت همکاری درحفر چاه جدید پارک جنگلی اظهار کرد: از روزنامه خراسان که از ابتدا بصورت جدی پیگیر موضوع پارک جنگلی بود و با اخبار و گزارشات خود باعث شد از خشک شدن بیشتر درختان جلوگیری شود و مشکل پارک جنگلی تربت جام رفع شود، تشکر می کنم.

خبرنگار:ابوالحسن صاحبی جهان آبادی

image_printچاپ مطلب

Visits: 161