رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی مشهد: صنعت اسب و پتانسیل بالای اشتغال‌زایی
رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی مشهد: صنعت اسب و پتانسیل بالای اشتغال‌زایی

رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: صنعت اسب در دنیا همیشه یکی از صنایع پول ساز با گردش مالی بالا بوده است چون از یک سو افراد بسیاری به نگهداری و پرورش اسب علاقه‌مند هستند و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و به تدریج آن را به سمت اهداف اقتصادی هدایت نموده و برای آن با تبلیغات و رسانه‌های جمعی بازار و جذابیت سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند که این بازار به سرعت به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود و از سوی دیگر دولت‌ها همیشه در حال گسترش فعالیت‌های مرتبط با اسب از دو منظر یکی سرگرمی و دیگری اشتغال‌زایی بوده‌اند.

به گزارش اختر شرق؛ حجت ایمانی مقدم رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در این باره عنوان کرد: پرورش اسب می‌تواند به عنوان یک صنعت تعریف و بکارگیری شود، صنعتی پرسود و پردرآمد که در بسیاری از نقاط جهان اهمیت فراوانی دارد و ایران نیز اسب‌هایی با پتانسیل جهانی و مشهور دارد. اسب‌های اصیل و گران قیمت ایرانی اکنون بیشتر از هر زمان دیگری در مشهد پرورش می‌یابند و در حال حاضر با توسعه و پرورش آن میتوان مانع خروج ارز از کشور شود.

وی با بیان این مطلب که مشهد پتانسیل خوبی برای پرورش و نگهداری اسب دارد و به خوبی می‌توان این حرفه را درمنطقه توسعه داد، گفت: درچندسال اخیر علاقه مندان و دوستداران پرورش اسب در مشهد رو به فزونی است به طوری که روزانه شاهد جولان اسب‌های اصیل ایرانی در شهرستان هستیم که از استان‌های اطراف توسط علاقه مندان به منطقه وارد می‌شوند که امید می‌رود با بومی‌سازی صنعت پرورش، نگهداری و سوارکاری مصداقی از تحقق اقتصاد مقاومتی در مشهد باشیم.

ایمانی مقدم بیان کرد: از زمانی که تمامی امور مربوط به پرورش اسب به جهاد کشاورزی واگذار گردیده، سیاست‌های خوبی اعمال شده که گام نخست شناسایی و تعیین هویت اسب می‌باشد.

رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه هر نوع نژاد اسبی بابکار گیری تمهیداتی شناسنامه دار می‌شود تا جمعیت اسب کشور و مالکان این صنعت بعد از سال‌ها برای متولیان و دستگاه حاکمیتی مشخص گردد، گفت: در حال حاضر شهرستان مشهد دارای ۱۳ مرکز پرورش اسب و سوارکاری است که تعداد هشت مرکز آن مربوط به پرورش نژادهای عمدتا ترکمن و دورگ می‌باشد.

ایمانی مقدم با بیان اینکه تعداد اسب‌های این مراکز بالغ بر ۳۵۰ راس می‌باشد که علاوه بر قابلیت‌های فوق در توسه و پرورش اسب تعدادی از این نژادهای اسب حائز رتبه‌های قهرمانی در مسابقات کورس و پرش هستند، عنوان کرد: علاوه بر این تعداد بالغ بر ۵۰۰ راس اسب در روستاها با کارایی جابه جایی و حمل ادوات به صورت سنتی بهره برداری می‌گردد.

لازم به ذکر است؛ در راستای تامین خوراک که اخیرا علیرغم کمبود نهاده‌های دامی شهرستان مشهد ماهانه به ازای هر راس اسب ۵۰ کیلوگرم جو سهمیه تخصیص داده است.

امروزه نژادهای متفاوتی از اسب شناسایی شده است که هم اکنون در شهرستان ما پرورش داده می‌شود و این فرصت مناسبی است که بتوانیم مزیت‌های اقتصادی آن را با توسعه پرورشگاه‌های اسب و نیز رویدادسازی گردشگری و فرهنگی افزایش دهیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 130