رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر عنوان کرد؛ آموزش‌وپرورش کاشمر بدهکارترین اداره به اوقاف شهرستان
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر عنوان کرد؛ آموزش‌وپرورش کاشمر بدهکارترین اداره به اوقاف شهرستان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر گفت: هرسال بدهی ادارات شهرستان به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان افزایش می‌یابد و آموزش‌وپرورش بدهکارترین است.

به گزارش اختر شرق؛ حجت‌الاسلام حسین نیساری ظهر سه‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف برگزار شد، بابیان این‌که ۲۵ درصد از درآمد موقوفات باید برای حفظ عین موقوفه هزینه شود، ادامه داد: هزینه نگهداری بعضی از موقوفات شهرستان که به‌صورت چاه موتور آب و یا آب قنات است، بیشتر از درآمد آن موقوفه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر افزود: بیش از ۲۰۰ مغازه در شهرستان وقفی است که از حق کسب و پیشه برخوردارند و اجاره‌بهای اندکی بابت موقوفه پرداخت می‌کنند.

وی افزود: در یک سال گذشته بیش از سه هزار و ۲۵۰ نفر روز کار به‌عنوان کارگر در بقاع شهرستان کاشمر فعالیت داشته‌اند که چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به‌عنوان دستمزد به آنان پرداخت شد.

نیساری از توزیع بیش از ۷۰ هزار پرس غذای گرم به ارزش ۱۰ میلیارد ریال در راستای اجرای نیات موقوفات یک سال اخیر توسط اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ تاکنون ۹ وقف ثبت‌شده است که بزرگ‌ترین موقوفه امسال ارزشی بیش از یک میلیارد تومان دارد.

وی بابیان این‌که هرساله بدهی ادارات شهرستان به اوقاف و امور خیریه افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: اداره آموزش‌وپرورش بدهکارترین اداره به اوقاف است، بسیاری از پرونده‌ها جنبه حقوقی پیداکرده است، علی‌رغم این‌که نمی‌خواهیم برای کسی مشکلی پیش بیاید ولی باید از طریق اقدام قضائی مطالبات را وصول کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر اضافه کرد: در یک سال گذشته تعداد ۳۵۰ جلد سند دفترچه‌ای موقوفات به سند مالکیت تک‌برگی تبدیل‌شده است و همچنین مساحتی بالغ‌بر هزار هکتار از زمین‌های موقوفه که ۳۰۰ رقبه را در برمی‌گیرد، دارای سند مالکیت می‌شود.

وی بابیان این‌که حدود ۶۰ درصد از مستاجرین اوقاف، اجاره خود را به‌روز پرداخت می‌کنند، افزود: طی یک سال اخیر در راستای تبدیل به احسن موقوفات، یک باب مغازه به ارزش دو میلیارد ریال خریداری‌شده که ارزش روز آن بیش از ۲۰ میلیارد ریال است.

نیساری بیان کرد: طی یک سال گذشته از محل عواید موقوفات، برای احداث دو واحد مسکونی ۱۵ میلیارد ریال و برای احداث یک سوله صنعتی ۱۰ میلیارد ریال هزینه شد که هم‌اکنون ارزشی بالغ‌بر ۷۵ میلیارد ریال برای موقوفات شهرستان به همراه داشته است.

اشتغال‌زایی از محل موقوفات

وی بابیان این‌که در طرح شمیم خدمت اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر، کارگاه تولیدی لباس و کارگاه بلوکه زنی با هزینه‌ای بالغ‌بر ۹۵۰ میلیون ریال راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۳ نفر در این دو کارگاه مشغول به فعالیت هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر تصریح کرد: طی هفت مرحله رزمایش مواسات و همدلی، سه هزار و ۲۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۱۰ میلیارد ریال توزیع شد و در اجرای طرح شمیم حسینی نیز بین ۳۲ مسجد و حسینیه که توان برگزاری مراسم عزاداری نداشتند، اقلام مصرفی به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال توزیع شد.

وی بابیان این‌که از هزار و ۴۰۰ موقوفه این شهرستان، حدود ۶۰۰ موقوفه درآمدزایی دارند که درآمدشان بسیار کم است، گفت: در راستای کمک به همشهریان و هم‌وطنان با توجه به وضعیت حاکم بر جامعه و شیوع بیماری کرونا، دو دستگاه اکسیژن ساز به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال به بیمارستان شهید مدرس و ۳۰ کپسول اکسیژن به ارزش یک میلیارد ریال خریداری و به شبکه بهداشت و درمان شهرستان تحویل داده شد.

نیساری اضافه کرد: طی یک سال اخیر ۱۸ وقف جدید به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال در این شهرستان ثبت‌شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 57