رئیس اداره اوقاف شهرستان تایباد: سه دانگ از کل ملک دشت محسن آباد وقف است
رئیس اداره اوقاف شهرستان تایباد: سه دانگ از کل ملک دشت محسن آباد وقف است

رئیس اداره اوقاف شهرستان تایباد گفت: ۵۰۰ اثر وقفی در دو شهرستان تایباد و باخرز فعال است و اداره اوقاف تایباد یا بصورت مستقیم یا از طریق نظارت بر کار متولی امورات را پیگیری می‌کند.

به گزارش اختر شرق؛ ابوالفضل محمودی، رئیس اداره اوقاف تایباد با بیان این موضوع که موارد وقفی تایباد و باخرز در حوزه اوقاف تایباد پیگیری می‌شود، گفت: مهمترین موقوفات در تایباد موقوفات مرحوم توتونچیان در دشت کاریز است که با نیت واقف، درآمدها زیر نظر فرزند ارشد مرحوم هزینه می‌شود و موقوفه مزار مولانا و سهم وقف آب که توسط اداره اوقاف نظارت و هزینه می‌شود.

وی افزود: عمده موارد وقفی در باخرز وقف عزاداری ائمه معصومین علیهم السلام است و یک اثر وقفی فعال در باخرز مربوط به کودکان بی‌سرپرست می‌باشد.

محمودی وقفیات را به دو صورت عنوان کرد و گفت: گاهی واقف متولی را مشخص و جهت مصرف را هم در وقفنامه تعیین کرده است و گاهی هم وقف عام بدون متولی است که اوقاف خودش امر متولی را بر عهده دارد.

رئیس اداره اوقاف تایباد بیان کرد: آنچه در حال حاضر از موقوفاتی که فعال است مربوط به وقف‌هایی است که اداره اوقاف نظارت آن‌ها را عهده دار بوده و هست، اثر وقفی، در دفاتر ثبت و ضبط شده است که لازم است خیرینی که وقفی انجام می‌دهند سند را به اوقاف تحویل دهند.

محمودی از تصرفات عدوانی موقوفات بعنوان یک چالش نام برد و تصریح کرد: واقف و خیرین زیادی هستند، وقفی انجام دادند بصورت دست نوشته و عادی، پس از فوت واقف اثر وقفی را عده‌ای تصرف عدوانی کرده‌اند که در این خصوص اقدامات حقوقی اوقاف مدت زمان زیادی را برای برگشت اثر وقفی طلب می‌کند.

وی ادامه داد: ۲۷صفر شروع دهه وقف می‌باشد که از خیرین دعوت می‌شود با مشارکت در وقف اثر ماندگار معنوی از خود بجا بگذارند، تا منافع وقف مطابق نیت واقف برای همیشه هزینه شود.

رئیس اداره اوقاف تایباد با بیان این مطلب که سه دانگ از کل ملک دشت محسن آباد تایباد وقف است که اداره اوقاف درحال مشخص کردن حدود ملک است که پس از افراز، سه دانگ ملک دشت بزرگ محسن آباد، علیه متصرفان عدوانی اقامه دعوی حقوقی خواهد کرد، عنوان کرد: تصرف عدوانی املاک وقفی علاوه بر اینکه مطابق قانون جرم است، از نظر شرع مقدس هم دارای اشکال عمده است و تصرف در اموال و املاک وقفی بدون اذن واقف حرام شرعی می‌باشد.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب

Visits: 31