ذخایر خونی استان به شدت رو به کاهش است
ذخایر خونی استان به شدت رو به کاهش است

مدیرکل انتقال خون استان گفت: با ادامه این روند در روزهای آتی، پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی با چالش جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش اختر شرق؛ در حال حاضر ذخایر خونی استان به شدت رو به کاهش است. با کاهش فزاینده ذخایر خونی استان این اداره کل در خدمت‌رسانی به بیماران و نیازمندان به خون با مشکل مواجه شده است، چشم‌های منتظری هستند که فقط با اهدای خون ما، ادامه زندگی برایشان میسر می‌شود.

پس از شیوع مجدد ویروس کووید۱۹ در سطح استان به ویژه مشهد مقدس و از آنجایی که این اداره کل پشتیبان ۶۱ مرکز بهداشتی و درمانی می‌باشد، مراجعات اهداکنندگان خون به شدت کاهش یافته است و با توجه به نیاز مبرم به خون و فرآورده‌های خونی سالم در بیمارستان‌های استان اکنون انتقال خون استان کمبود شدید ذخایر خون دارد.

دکتر مجید عبدالهی مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: خون سالم نیاز ضروری برای تمام افراد به‌ویژه بیماران محسوب می‌شود و مصدومان حوادث ترافیکی، مادران باردار و بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی… نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی سالم دارند.

یکی از علل کاهش ذخایر خون با توجه به کاهش اهدا خون به باور غلط انتقال ویروس کرونا از این طریق بر می‌گردد که دکتر عبدالهی در این رابطه عنوان کرد: ویروس کووید۱۹ یا همان کرونا با اهدای خون به افراد منتقل نمی‌شود و متاسفانه یک تصور غلط در بین مردم به وجود آمده که ویروس از این طریق قابلیت انتشار دارد.

وی خاطرنشان کرد: افراد مومن، خیّر و نوع دوست در چنین شرایطی بیماران و نیازمندان به خون و انواع فرآورده‌های خونی را تنها نگذارند بلکه با مراجعه به مراکز انتقال خون باعث برطرف شدن نیاز بیمارستان‌ها و بیماران به ویژه افراد مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و سرطان شوند و با توجه به ادامه این روند در روزهای آتی، پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی با چالش جدی مواجه خواهد شد همچنین به منظور جلوگیری از اتلاف وقت اهدا کنندگان و مدیریت بهتر اهدای خون و همچنین تکریم اهداکنندگان سامانه نوبت دهی اینترنتی آماده گردیده است اهدا کنندگان می‌توانند با مراجعه به سایت nobatdehi. ibto. ir، با انتخاب استان، شهر، پایگاه، روز و ساعت مراجعه پس دریافت کدرهگیری به مرکز خونگیری مراجعه نمایند و بدون نوبت پذیرش شوند.

پایگاه‌های فعال اهدای خون در سطح شهر مشهد عبارتند از:

پایگاه امام رضا (ع): میدان تقی آباد – ابتدای خیابان دانشگاه

پایگاه امید: خیابان شیرازی – نبش شیرازی ۳ – مجتمع تجاری اقامتی امید – طبقه منهای ۱

پایگاه شهید سلیمانی (میلاد): آزاد شهر – چهارراه میلاد – بین استقلال ۲ و ۴

پایگاه شهید کریمی: قاسم آباد – چهارراه مخابرات – شریعتی ۲۸

پایگاه مهر: بولوار ابوطالب- نبش ابوطالب ۳۳

به همراه داشتن کارت ملی و ماسک جهت اهدای خون الزامی است.

لطفا اهداکنندگان عزیز از آوردن همراه جدا خودداری نمایند.

لازم به ذکر است؛ پایگاه امام رضا (ع) در نوبت صبح و عصر و سایر پایگاه‌ها در نوبت صبح آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون خواهند بود. ساعت پذیرش پایگاه‌ها در نوبت صبح از ۰۷:۴۵ الی ۱۳:۰۰ و در نوبت عصر از ۱۴:۳۰ الی ۱۸:۴۵ می‌باشد. در این اطلاعیه ضمن استمداد از کلیه واجدین شرایط اهدای خون، نیاز به همه گروه‌های خونی تأکید شده و با پوزش از داوطلبانی که بدلیل کمبود امکانات پایگاه‌ها ممکن است مدتی را در انتظار بمانند، از شکیبایی و همکاری اهداکنندگان قهرمان خون تقدیر و تشکر گردیده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 7