ذبح غیربهداشتی دام خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد
ذبح غیربهداشتی دام خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه انجام هرگونه ذبح غیربهداشتی در منازل و معابر عمومی ممنوع است اظهار کرد: ذبح غیربهداشتی دام، خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر محمدجعفر صادقی خاطرنشان کرد: بیماری تب کریمه کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان است و عامل این بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه‌های ناقل بیماری به حیوان و درنهایت به انسان منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد:  این بیماری در دام هیچ‌گونه علامتی ندارد، اما در انسان در مراحل اولیه با علائمی مانند سرماخوردگی و در مراحل پیشرفته با خونریزی داخلی، خونریزی لثه، خونریزی بینی و ادرار خونی ظاهر می‌شود که در صورت درمان نشدن به‌موقع با مرگ همراه است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه  با آغاز فصل گرما و افزایش دما، فعالیت کنه‌های ناقل بیماری آغاز می‌گردد که این امر موجب شیوع بیماری تب کریمه کنگو می‌گردد اظهار کرد: خطر ابتلای این بیماری در افرادی که مستقیم با دام در ارتباط هستند به دلیل احتمال گزش کنه و همچنین ذبح غیربهداشتی دام و تماس با جگر و گوشت تازه بیشتر است.

دکتر صادقی علت اصلی ابتلا به بیماری CCHF  یا همان تب کریمه کنگو را ذبح غیربهداشتی دام دانست  و اجتناب از مصرف گوشت و جگر تازه خام و یا نیم‌پز، پرهیز از ذبح دام در معابر، منازل و مراسم‌های گوناگون و تهیه محصولات دامی از مراکز معتبر را ازجمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری برشمرد.

وی با اشاره به‌احتمال سرایت بیماری از لاشه تازه ذبح‌شده از طریق زخم‌های سطحی دست عنوان کرد: دو عامل مهم در انتقال بیماری تب کریمه کنگو در انسان، ذبح غیربهداشتی دام و گزش و تماس با کنه‌های آلوده است بر همین اساس جلوگیری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها و سم‌پاشی دام‌ها و جایگاه‌های آن‌ها برای مقابله با این بیماری توصیه می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه  دامی که ذبح می‌شود باید ۲۴ ساعت در شرایط ویژه (دمای ۰ تا ۴ درجه)، نگهداری شود تا ویروس احتمالی موجود در گوشت از بین رفته و قابل‌استفاده شود اظهار کرد: در غیر این صورت، فردی که دام را تمیز می‌کند یا گوشت آن را خرد می‌کند، ممکن است به‌طور سهوی آلوده و مبتلابه بیماری تب کریمه کنگو شود.

دکتر صادقی بهترین روش تشخیص و مقابله با بیماری برای افراد مبتلابه تب کریمه کنگو را انجام آزمایش در صورت مشاهده علائم عنوان و تأکید کرد: در صورت تشخیص به‌موقع این بیماری قابل‌درمان است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 7