دومین دوسالانه قصه گویی «نهال امید» در بخش منطقه‌ای به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت
دومین دوسالانه قصه گویی «نهال امید» در بخش منطقه‌ای به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

مرحله منطقه‌ای دومین دو سالانه قصه گویی «نهال امید» با هدف معرفی برگزیدگان «نهال امید» و شرکت کنندگانی از استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به میزبانی خراسان رضوی در روز چهارشنبه ۳۰آذرماه ۱۴۰۱، شب قصه‌ها برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ مرحله منطقه‌ای دومین دو سالانه قصه گویی «نهال امید» با هدف معرفی برگزیدگان «نهال امید» و شرکت کنندگانی از استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به میزبانی خراسان رضوی در روز چهارشنبه ۳۰آذرماه ۱۴۰۱ مصادف با شب یلدا، شب قصه‌ها برگزار شد.

در این آئین حجت اسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به حاضرین و شرکت کنندگان مسابقه، گفت: اگر چه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه قصه گویی نسبت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیشگام است، اما آنچه که امروز شاهد آن بودیم نشان از افزایش سطح قصه گویی کتابداران نسبت به دوره‌های پیشین دارد.
وی یکی از اهداف این مسابقه را پرورش استعداد کتابداران در حوزه قصه گویی عنوان کرد و افزود: در این همایش فارغ از رتبه‌های اعلامی توسط داوران، باید به این مسئله توجه داشته باشیم که حضور یکایک شرکت کنندگان و به ویژه کتابداران در این مرحله نشان از توانایی و ظرفیت بالای آنان دارد.
علی اکبر سبزیان تصریح کرد: گاهی صحنه اجازه نمی‌دهد فرد هر آنچه که مدنظر دارد را پیاده‌سازی کند و به هدف خود برسد لذا باید به این مسئله توجه داشته باشید که شما جزء رویش‌های مجموعه کتابخانه‌های عمومی کشور هستید.
وی خطاب به کتابداران شرکت کننده در این مسابقه گفت: شما هدف خوبی را دنبال می‌کنید چرا که لازم است برای تعلیم و پرورش کودک و نوجوان امروز به زبان قصه سخن بگوئیم همانطور که در قرآن کریم نیز خداوند برای پند و تاثیرگذاری بیشتر از قصه استفاده می‌کند. این مسئله خیلی مهم است که برای تبیین مفاهیم و معارف دینی و اخلاقی بتوان به نحو احسن از قصه استفاده کنیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: امیدوارم این شب را نیز در جمع خانوادگی به عنوان قصه گویی از خوبی‌ها و ارزشهای انسانی باشید. حضور خود را در خاک حضرت ثامن الحجج (ع) به فال نیک بگیرید و در مسیر فرمایش آن حضرت مبنی بر اینکه «اگر مردم با زیبایی‌های کلام ما آشنا شوند، از ما پیروی می‌کنند» گامی در مسیر قصه گویی مفید، موثر و تاثیر گذار در راه تبیین مفاهیم و معارف اهل بیت (ع) بگذارید چرا که آینده از آن انسانهای قصه گویی است که در مسیر درست حرکت می‌کنند.
وی در پایان ضمن تشکر از مهدی رمضانی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای اجرای این ایده خوب و کارکنان اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، اظهار امیدواری کرد این تلاش‌ها در مسیر خوشنودی خداوند و ثمره‌ای برای زندگی و آخرت همگان باشد.

در ادامه بهاره قانع نیا، داور مرحله منطقه‌ای دو سالانه قصه گویی «نهال امید» به خوانش بیانیه هیات داوران پرداخت:
«به نام راوی قصه زندگی»
بار دیگر جشنواره قصه گویی به پایان رسیداما حکایت همچنان باقی است. قصه و قصه گویی به عنوان هنری اصیل، سنتی و ماندگار با ماهیت سَیالش هنوز حرف اول را در خیال پروری، رویا پردازی، اعتماد به نفس، تجربه اندوزی و واژگان‌پروری برای کودک و نوجوان و حتی بزرگسال دارد.
جدید‌تر شدن و پویا شدن هنر قصه گویی همزمان با پیشرفت بشریت، حتی در بخش درمانگری هم تاثیرگزار بوده است. کرامت قصه و قصه گویی، می‌تواند ثبات را به جزیره کودک و نوجوان امروز بیاورد، البته به دست آوردن این مهم نیازمند کمی خلاقیت، تلاش و نگاه نو است.
دقت در انتخاب قصه مناسب، توانایی در بازنویسی و باز آفرینی، توانمندی در زمینه لحن و بیان و زبان بدن و همچنین استفاده از ابزار مناسب و همسو با قصه و تمرین و تکرار مداوم برای اِشراف کامل بر قصه گویی از نکاتی است که می‌تواند هنر قصه گویی را جذابتر و محکم‌تر نگه دارد و این یعنی احترام به دنیای مخاطب. فارغ از نتیجه جشنواره و اعلام اسامی، همه ما دوست داران قصه گویی توشه بر می‌گیریم از هر فرصتی برای پیشرفت و نوآور بودنِ این هنر و معتقدیم قصه گویی خوراک فرهنگی همیشه مناسب کودک و نوجوان و حتی بزرگسال است.
با احترام هیات داوران مرحلۀ منطقه‌ای دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید با سپاس از همراهی صمیمانه استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان و میزبانی بی‌نظیر استان خراسان رضوی اسامی ۶ نفر برگزیده به شرح زیر اعلام می‌گردد:
سید احمد مصطفوی، فاطمه بلوچ و اعظم خزائی از خراسان رضوی؛ ملیحه حقیقی و مهناز حسن‌پور از خراسان جنوبی و مصطفی برفه ائی از خراسان شمالی

گفتنی است، مرحله منطقه‌ای قصه گویی نهال امید با حضور ۱۹ نفر از برگزیدگان مرحله استانی شامل ساره تیموریان، سید احمد مصطفوی، فاطمه بلوچ، سمانه خوشبخت، اسماء قلی زاده و اعظم خزاعی از خراسان رضوی؛ ملیحه حقیقی، فاطمه صالح نیا، مریم کیانی، مهناز حسن پور، مرضیه فکری و حمیده ابریشمی از خراسان جنوبی؛ حمیده سلیمی، مصطفی برفه ائی، مریم شریفی، تکتم اربابی، مرضیه مهربان و نفیسه نجاتی محمودی از خراسان شمالی و آرزو امین از استان سیستان و بلوچستان توسط بهاره قانع نیا، الهام دارابی و وحید خسروی داوری با حضور جمعی از دانش آموزان برگزار شد.
همچنین این برنامه از طریق فضای مجازی اسکای روم نیز بصورت همزمان پخش شد.


خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 12