دهمین کاشی ماندگار خراسان رضوی در دیار آسبادها نصب شد
دهمین کاشی ماندگار خراسان رضوی در دیار آسبادها نصب شد

دهمین کاشی ماندگار خراسان رضوی سردر منزل حاج علی‌محمد اعتباری از حاملان میراث ناملموس در عرصه فرهنگ آسیابانی آسبادهای خراسان رضوی، با حضور معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، معاونان این اداره‌کل و مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای ایران نصب شد.

به گزارش اختر شرق؛ محمد خیاطیان طی مراسمی کاشی ماندگار این پیشکسوت میراث‌فرهنگی را نصب کرد.

همچنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: حاج علی‌محمد اعتباری از حاملان میراث ناملموس در عرصه فرهنگ آسیابانی آسبادهای خراسان رضوی است که امروزه نیز به روال حرفه گذشته‌اش، با همت و تلاش او، دو باب آسباد مرمت شده است.

ابوالفضل مکرمی‌فر بیان کرد: همچنان چرخ و پره‌های آن‌ها در زمان وزش بادهای ۱۲۰ روزه می‌چرخد و با حرکت سنگ‌های آسیا، مردم نشتیفان برای پخت نان محلی و دیگر موارد از آردهای سالم تولید شده حاج علی‌محمد استفاده می‌کنند.

مکرمی‌فر با بیان این مطلب که اعتباری به عنوان یک استاد با تجربه و ماهر در راه‌اندازی و بهره‌برداری از آسبادهای نشتیفان نقش بسزایی داشته و دارد، تصریح کرد: دانش و فن ساخت سازه و کالبد یک بنای آسباد، دانش و تجربه گردآوری مصالح بومی منطقه نظیر سنگ، چوب، اجزای فلزی، و دانش و فن ساخت اجزای مکانیکی جهت به حرکت درآوردن این بنای سنتی با کاربرد صنعتی در سینه خود نهفته دارد که با اشتیاق و ذوق بی‌منت به هر بازدید کننده و گردشگری ارائه می‌دهد.

مکرمی‌فر با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی برای تکریم مفاخر و پاسداری از دانش و مهارت آن‌ها اظهار کرد: هدف ازایجاد فهرست و ثبت مفاخر حامل میراث ناملموس، علاوه بر شناسایی و تکریم این مفاخر، تضمین انتقال دانش و مهارت این استادکاران به نسل‌های جوان‌تر و بنابراین استمرار و تداوم بروز و ظهور میراث ناملموس مربوطه است، این اقدامات پاسدارانه شامل سه فعالیت کلیدی انتقال و آموزش، مستندنگاری و توسعه و ترویج است.

لازم به ذکر است؛ این دهمین کاشی ماندگار است که در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نصب شده است و پیش از این نیز این کاشی بر سردر منزل عثمان محمدپرست، یعقوب دانش‌دوست، محمدجعفر یاحقی، سید جلال شمسی‌نژاد، سید محمد میرقاسم اخویان، محمدعلی فضلی‌نژاد، رجبعلی لباف خانیکی، زهرا محسنی و سید حسن موسوی در استان خراسان رضوی نصب شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 58