دستگاه آموزش عالی بیشترین توفیق را درزمینهٔ تربیت نیرو انسانی کشور داشته است
دستگاه آموزش عالی بیشترین توفیق را درزمینهٔ تربیت نیرو انسانی کشور داشته است

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در پرتو اختیارات دانشگاه‌ها، دستگاه آموزش عالی بیشترین توفیق را درزمینهٔ تربیت نیرو انسانی کشور داشته است.

به گزارش اختر شرق؛ همایش نظام حقوقی دانشگاه‌ها و دانشگاه علمی کاربردی در تعامل با نهادهای اداری، قضایی و نظارتی با همکاری وزارت علوم و دیوان عدالت اداری و دانشگاه جامع علمی کاربردی در محل سالن همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

دکتر عبدالرضا باقری قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه دانشگاه به‌عنوان نهاد علمی و فرهنگی، ویژه و ممتاز است، خاطرنشان کرد: امام فرمود دانشگاه مبدأ همه‌ی تحولات است و دانشگاه در همه شئونات چه کوتاه‌مدت و چه بلندمدت جامعه اثرگذار است.

باقری بابیان این مطلب که حساس‌ترین مسئولیت، اداره‌ی دانشگاه است و تنها مسئولیتی است که فرایند انتخابش توسط مسئولان عالی‌رتبه صورت می‌گیرد، عنوان کرد: مسئول اداره‌ی تمامی امور دانشگاه در استان با رئیس دانشگاه است و نقش ستاد وزارت هم صرفاً تعیین حدود سیاست‌های عمومی و حمایت و پشتیبانی از دانشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: در مصوبه‌ای به دانشگاه‌ها و وزارت‌های مربوطه اختیار داده‌شده که هیئت عالی تجدیدنظر زیر نظر وزرا با حضور حقوقدانان تشکیل شود و به تخلفات و شکایاتی که از دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد رسیدگی کنند.

باقری درباره‌ی سیاست دانشگاه گفت: سیاست دانشگاه تعامل با همه‌ی دستگاه‌هایی است که در عرصه‌ی آموزش عالی کشور دخالت دارند. به دلیل تعامل خوب با همه‌ی دستگاه‌ها، رؤسای دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر به نحو مطلوب دانشگاه را اداره کرده‌اند.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در پرتو اختیارات دانشگاه‌ها، دستگاه آموزش عالی بیشترین توفیق را درزمینهٔ تربیت نیرو انسانی کشور داشته است.

باقری بابیان اینکه هر دانشگاه باید در چارچوب ضوابط خودش اداره شود چون مأموریت هر دانشگاه با دیگری متفاوت است، گفت:  باید به سمت قوانین منعطف برای مأموریت‌های مختلف هر دانشگاه پیش رفت.

وی اذعان کرد: دانشگاه‌های بزرگ مأموریت‌های ملی و بین‌المللی دارند و باید با دانشگاه‌های خارجی در تعامل باشند و فناوری‌های جدید را وارد کشور کنند و شعبات مشترک ایجاد کنند و رشته‌های جدید راه‌اندازی کنند. در صورتی شاهد دستیابی جامعه به توفیقات هستیم که دانشگاه مبدأ تحولات بتواند به این توفیقات دست یابد.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اذعان کرد: مسئولان دانشگاه باید وقت فکر کردن داشته باشند نه درگیر روزمره و مسائل جاری اداری باشند. اداره‌ی هیچ نهادی به‌سختی اداره‌ی دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه‌های بزرگ و حتی دانشگاه ای کوچکی که مسائل قومیتی دارند، نیست.

خبرنگار: امیرحسین علیپور

image_printچاپ مطلب

Visits: 81