در یک مراسم برخط، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خواف معرفی شد
در یک مراسم برخط، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خواف معرفی شد

آیین تودیع و معارفه سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف به صورت برخط و با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و فرماندار شهرستان خواف در دفاتر کار خود برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ تورج همتی در این مراسم که به صورت برخط با فرماندار شهرستان خواف و با حضور رئیس پیشین و سرپرست کنونی اداره محیط زیست این شهرستان در فرمانداری خواف برگزار شد، طی سخنانی خواف را خاستگاه انرژی‌های نو عنوان کرد و برضرورت استفاده از ظرفیت بالای این شهرستان از انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه تأکید کرد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه با توجه به آلودگی‌های محرز واحدهای واقع در مجتمع‌های صنعتی خواف، نیاز به جایگزینی و مدیریت انرژی در منطقه است گفت: متاسفانه واحدهای صنعتی آن حوزه تاکنون اقبالی به بکارگیری انرژی‌های نو نشان نداده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای مدیریت تعارضات بین گونه ارزشمند پلنگ و جوامع محلی و واحدهای صنعتی همجوار نیازمند توسعه فرهنگ‌سازی هستیم گفت: تدابیر آموزشی و برنامه‌های مستمری از سوی حفاظت محیط زیست استان برای این موضوع تدوین شده و دراین خصوص، ترغیب مخاطبان به مشارکت فعال در این برنامه‌های آموزشی ضروری است.

همتی همچنین برلزوم نگاه ویژه صاحبان صنایع به بازچرخانی پساب واحدهای صنعتی و مدیریت آلاینده‌های ناشی از فراوریهای معدنی منطقه تأکید کرد و افزود: اجرای برنامه جامع مدیریت زیست محیطی منطقه‌ای (EMP) که از سوی مجتمع سنگان درخصوص مدیریت باطله‌های معادن توده‌ای در فاز مطالعاتی و ارزیابی است می‌تواند یک اقدام موثر در کاهش آلایندگی باشد و این موضوع لازم است به عنوان یک الگو در خصوص معادن پلاسری نیز که مشکلات زیادی درحوزه محیط زیست وارد آورده‌اند مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: راه اندازی مرکز پایش زیست محیطی در مجتمع سنگان و ساختاردهی به خوداظهاری واحدهای صنعتی منطقه با توجه به حجم آلاینده‌های زیست محیطی یک ضرورت است که امیدواریم تا پایان نیمه اول سال آینده به سرانجام برسد.

فرماندار خواف نیز در ادامه لازمه‌عدم انفعال سرمایه‌های انسانی را چرخه تغییر و تحول عنوان کرد و افزود: تغییر ساختارهای موجود در دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک مطالبه اجتماعی در دستور کار است.

حسین سنجرانی ضمن اشاره به اینکه حفظ محیط زیست در این شهرستان درفهرست اولویتهای فرمانداری است گفت: با شرکتهای معدنی منطقه در نشست‌های متعدد در خصوص آلودگی‌ها و گرد و غبار ناشی از معادن پلاسری گفتگو شده است و به نظر می‌رسد برنامه ریزی بر اساس توان شرکتهای منطقه برای تکلیف کردن توسعه و ساماندهی فضای سبز گام موثری باشد.

وی همچنین از استقرار دو ایستگاه سنجش شاخصهای آلودگی هوا در منطقه یاد شده درآینده نزدیک خبر داد و افزود: به همت معین اقتصادی منطقه و مشاوره‌های محیط زیست استان و تبیین سازو کارها برای اجرای اولویت ها، ان شاء اله انتظارات زیست محیطی برآورده خواهد شد.

سنجرانی، دانشگاه تهران را پشتیبان این مهم عنوان کرد و گفت: بزودی پژوهشکده‌ای از سوی دانشگاه تهران در خواف دایر خواهد شد که با بهره مندی از دانش تخصصی و علمی جمعی از اساتید به نام کشور و اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، پروژه‌های تحقیقاتی با زیر ساختهای علمی موثر درتمامی حوزه‌ها و خصوصا حفاظت محیط زیست می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

گفتنی است دراین مراسم، داود نورمحمدی با دریافت حکم انتصاب خود به امضاء مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و توسط فرماندار خواف، رسماً به عنوان سرپرست حفاظت محیط زیست این شهرستان معرفی شد و از اهتمام سعید توانا رئیس پیشین این نمایندگی نیز با اهداء لوح سپاسی به امضاء مدیر کل و توسط فرماندار خواف تجلیل شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 12