در آئین افتتاح کتابخانه سیار پیک دانایی ۱۱ شهدای طرقبه، شهرستان طرقبه شاندیز مطرح شد؛فرهنگ عمومی نیاز به تولید کتابخوان و گردش کتاب دارد
در آئین افتتاح کتابخانه سیار پیک دانایی ۱۱ شهدای طرقبه، شهرستان طرقبه شاندیز مطرح شد؛فرهنگ عمومی نیاز به تولید کتابخوان و گردش کتاب دارد

آئین افتتاح کتابخانه سیار پیک دانایی ۱۱ شهدای طرقبه، شهرستان طرقبه شاندیز با حضور مدیرکل امور استانهای نهاد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از مسئولین در مصلی نماز جمعه شهر طرقبه برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ آئین افتتاح کتابخانه سیار پیک دانایی ۱۱ شهدای طرقبه، شهرستان طرقبه شاندیز با حضور حسین امامی‌راد، نماینده مردم شریف شهرستانهای چناران، گلبهار، گلمکان و طرقبه شاندیز؛ محمدعلی میرزائی، مدیرکل امور استانهای نهاد؛ حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین ایزدی، امام جمعه شهر طرقبه؛ حمیدرضا رحیمیان، فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز؛ محسن صابر، مسئول سازمان بسیج مداحان و هیآت مذهبی خراسان رضوی و جمعی دیگر از مسئولین در مصلی نماز جمعه شهر طرقبه برگزار شد.
در ابتدا حسین امامی‌راد، نماینده مردم شریف شهرستانهای چناران، گلبهار، گلمکان و طرقبه شاندیز گفت: معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند «ما امیدواریم بشر به رشدی برسد که مسلسل‌ها را تبدیل به قلم کند». مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز در مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلابهای دیگر می‌فرمایند «انقلاب اسلامی ایران یک کودتای نظامی نبود بلکه حرکت بزرگ مردمی و فرهنگی بود».
وی تاکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند «مشکل اساسی ما اقتصاد و فرهنگ است». در واقع اقتصاد در گرو رشد فرهنگ است. امروز وظیفه ما است که نسل کودک و نوجوان را با مفاخر علمی، ادبی و… جامعه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) آشنا سازیم.
در ادامه محدعلی میرزائی، مدیرکل امور استانهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: بدون شک نقش مهم و اساسی فرهنگ کتاب و کتابخوان در افزایش دانایی و آگاهی بر هیچکس پوشیده نیست.
وی کتابداران را افسران جبهه دانایی معرفی کرد و افزود: بالغ بر ۷ هزار نفر در این جبهه در حال فعالیت هستند. از شما به عنوان متولیان و مسئولین فرهنگی تقاضا می‌کنم کتابخانه‌ها و کتابداران را بشناسید و از ظرفیتهای آنان به نحو احسن استفاده کنید.
میرزائی پیرامون خدمات کتابخانه‌های سیار ابراز کرد: کتابخانه‌های سیار در برنامه‌های نهاد از جایگاه والایی در خصوص اجرای عدالت اجتماعی و فرهنگی برخوردار هستند. تلاش ما بر این است تا با استفاده از این ظرفیت بتوانیم منابع اطلاعاتی را در اختیار مردمی قرار دهیم که امکان دسترسی به کتابخانه را ندارند.
وی مهمترین وظیفه کتابخانه سیار را در غنی‌سازی ایام فراغت کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به این مهم نیازمند تبلیغات محیطی و همراهی و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی هستیم.
مدیرکل امور استانهای نهاد بر جذب و همراهی خیرین در این حوزه تاکید کرد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه در فراز دوم، گفت: حضرت علی (ع) در این فراز از پیامبر (ص) یک تعریف زیبا دارند. اعتقاد دارم این خطبه یک برنامه و مانیفیست برای زندگی فرد مسلمان است. ایشان پیامبر (ص) را طبیب دوره‌گردی معرفی می‌کنند که مرهم بر روی زخم مردم می‌گذارد.
وی تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت این خطبه در مسیر ترویج دانایی بهترین نقشه راه است.
سبزیان با اشاره به آئین برگزاری کتابخانه سیار پیک دانایی ۱۱، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح کتابخانه سیاری هستیم که منبعث از این فرمایش حضرت علی (ع) و در راستای تببین معارف، ترویج کتاب و افزایش دانایی است. کتابخانه سیار شهدای طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز با مراجعه به ۵ روستا به ارائه خدمات کتابخانه‌ای در راستای اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی می‌پردازد.
وی تاکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی در آغاز سال در اجتماع مردم در حرم مطهر رضوی به این نکته اشاره داشتند که همه ما وظیفه داریم سالی شیرین برای مردم بسازیم و به موفقیتهای مردم اضافه کنیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به افتتاح کتابخانه عمومی وقفی حضرت خدیجه (س) شهرستان مشهد، افزود: از اینجا به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) عرض می‌کنیم این دومین گام در راستای تلاش برای حال خوب مردم و شیرین کردن کام آنان است.
حمیدرضا رحیمیان، فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز ضمن تقدیر و تشکر از این اقدامات فرهنگی و خجسته، گفت: فرهنگ عمومی نیاز به تولید کتابخوان و گردش کتاب دارد. به عبارت ساده‌تر برای رشد و تعالی جامعه نیازمند فرهنگ هستیم. اگر امروز در جامه شاهد برخی کمبودها در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… نتیجه عملکرد ما طی چند دهه گذشته است.
وی افزود: امروز وظیفه خطیر و پرورش نسل کتابخوان به عهده ما به عنوان متولیان فرهنگ این مرز و بوم است.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین ایزدی، امام جمعه شهر طرقبه گفت: این قبیل اقدامات فرهنگی می‌تواند تاثیر به سزایی در رشد دانایی و آگاهی داشته باشند.
وی افزود: امام صادق (ع) می‌فرمایند «ارزش انسانها به علم و ادب است. در یادگیری این دو سعی کنید چرا که انسان با علم خدا را می‌شناسد و با ادب است که خدا را اطاعت می‌کند». باید به این باور برسیم که برای رسیدن به علم وادب نیازمند کتاب و معلم است.
گفتنی است، کتابخانه سیار پیک دانایی ۱۱ شهدای طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز در روزهای شنبه تا چهارشنبه با منابعی بالغ بر ۱۰۰۰ نسخه کتاب در حوزه‌های مختلف از جمله: دین، روانشناسی، تاریخی، ادبیات، کودک و نوجوان و… به ارائه خدمات کتابخانه‌ای به ۵ روستای ازغد، جاغرق، کنگ، نغندر و محله طرقدر می‌پردازد.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 19