درصد ابلاغیه های شورای حل اختلاف در خراسان رضوی الکترونیکی صادر می‌شود
درصد ابلاغیه های شورای حل اختلاف در خراسان رضوی الکترونیکی صادر می‌شود

معاون قضایی رییس‌ کل دادگستری خراسان رضوی گفت: از آذر ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون ۹۰ درصد ابلاغ‌های شورای حل اختلاف در این استان به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

به گزارش اخترشرق؛ محمود رفسنجانی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعداد پرونده‌های رسیدگی شده در این مدت ۲ هزار و ۳۴۸ پرونده بوده است افزود: شورای حل اختلاف از زمان آغاز به کار خود تاکنون به عنوان بازوی دادگستری در کاهش ورودی پرونده‌های قضایی به محاکم موثر بوده و در این راستا رفع خصومت، ایجاد آشتی و سازش که از دستورات دین مبین اسلام است در این شورا مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: با انتصاب حجت‌الاسلام رییسی به ریاست قوه قضائیه، تغییراتی در شوراهای حل اختلاف پیشنهاد شد که لایحه اصلاحیه آن به دولت تقدیم شده تا از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
معاون رییس‌ کل دادگستری خراسان رضوی گفت: از امسال و در راستای سیاست‌های رییس قوه قضائیه، از ظرفیت مردمی برای حل اختلافات استفاده می‌شود که بر همین اساس، طرح همیاران شورای حل اختلاف به صورت آزمایشی در مشهد راه‌اندازی شد که به زودی در سراسر کشور نیز اجرایی می‌شود.
وی افزود: در این طرح ۴۰ مسجد در حوزه قضایی ناحیه چهار شهر مشهد برای انجام این طرح مشارکت دارند و به زودی ۸۰ مسجد دیگر نیز به ظرفیت طرح همیاران افزوده خواهد شد تا در کاهش ورودی پرونده‌ها و به سازش رسیدن آنها نقش مهمی ایفا ‌کنند.
رفسنجانی ادامه داد: در این طرح، چینش نیروها به این صورت است که امام جماعت هر مسجد به عنوان رییس شورای همیاران و چهار عضو دیگر از میان معتمدان محلی و اعضای هیات امنای مسجد انتخاب شده و پرونده‌های کیفری جرایم قابل گذشت به آنها ارجاع می‌شود تا مورد برسی قرار گیرد.
وی گفت: در کمتر از ۲ ماه از شروع این طرح، ۷۹۲ پرونده به این ۴۰ مسجد ارجاع شد که ۴۹۳ پرونده از این تعداد منتهی به صلح و سازش و ۲۳۷ فقره نیز با عدم سازش روبرو شد که از این تعداد نیز ۶۲ فقره به علت عدم دسترسی به متشاکی در دست اقدام قرار دارد.
معاون رییس‌ کل دادگستری خراسان رضوی افزود: همچنین بر اساس این طرح، هر یک از اداره‌ها و اصناف نیز شعبه همیاران خود را ایجاد می‌کنند.
وی ادامه داد: یکی از کارهای خوب دیگر، استفاده از خدّام بارگاه مطهر رضوی با عنوان سفیران ضامن آهو است که توانسته‌اند در پرونده‌های قصاص نفس که زمینه صلح و سازش آن فراهم است ورود پیدا کرده و تاکنون ۴۱ پرونده با این موضوع نیز منتهی به صلح و سازش شده است.
رفسنجانی گفت: پرونده افرادی که باعث سلب آسایش و ناراحتی جامعه هستند، در روال اجرای حکم قرار می‌گیرد و فقط پرونده افرادی که به صورت ناخواسته و اشتباه دچار حرکت منجر به قتل شده‌اند جهت اخذ رضایت اولیای دم به این سفیران ارئه می‌شود.
رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی افزود: همچنین با توجه به ماده ۹ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه تمدید اجاره املاک استیجاری تاکنون ۲ هزار و ۶۹۵ پرونده در شهر مشهد در این شورا مطرح و ۷۵۲ فقره از این تعداد منجر به صدور حکم شده است ولی به دلیل استفاده از امتیاز این مصوبه، احکام صادره به اجرا در نمی‌آید.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا، تعداد پرونده‌های ورودی به این شورا اندکی افزایش یافته به طوری که در پنج ماه ابتدای سال گذشته تعداد ۱۲۴ هزار و ۹۸۱ پرونده و در مدت مشابه سال جاری ۱۲۶ هزار و ۴۰۵ پرونده در موضوعات مختلف در این شورا مورد بررسی قرار گرفته است.
رفسنجانی گفت: شورای حل اختلاف در استان خراسان رضوی دارای ۳۳۸ شعبه می‌باشد که از این تعداد ۱۰۹ شعبه در شهر مشهد و ۲۲۶ شعبه دیگر نیز در سایر شهرستان‌های استان دایر است.
وی افزود: در این شعبه‌ها هزار و ۹۰۸ نفر مشغول ارائه خدمت هستند که از این تعداد ۸۱۲ نفر در مشهد و مابقی نیز در سایر شهرستانهای استان مشغول فعالیت هستند.
رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ تعداد پرونده‌های ورودی به این شورا ۲۹۴ هزار و ۷۲۶ پرونده بود که ۲۹۳ هزار و ۸۰۲ مورد آن مختومه و ۵۱ هزارو ۹۵۸ پرونده نیز منتهی به صلح و سازش شده است.
وی گفت: در پنج ماه امسال نیز ۱۲۶ هزار و ۴۰۵ پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد شده که از این تعداد ۱۲۵ هزار و ۸۹۶ فقره مختومه و ۲۲ هزار و ۶۸۶ پرونده دیگر نیز منتهی به صلح و سازش شده است.

خبرنگار: سمانه جعفری

image_printچاپ مطلب

Visits: 31