درخت چنارکهنسال مسجدجامع هدک بردسکن در فهرست آثارمیراث طبیعی کشور ثبت شد
درخت چنارکهنسال مسجدجامع هدک بردسکن در فهرست آثارمیراث طبیعی کشور ثبت شد

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از ثبت درخت چنار کهنسال مسجد جامع هدک بردسکن در فهرست آثار طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر گفت: درخت کهنسال چنار روستای هدک با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال و محیط تنه بیش از هشت متر به شماره۷۳۸ مورخ ۷/۴/۱۳۹۹ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

وی ادامه داد: این درخت هم‌چنان استوار در کنار مسجد جامع روستا خودنمایی می‌کند و جوی آبی که از قنات روستا سرچشمه می‌گیرد در پای درخت جاری شده است.

مکرمی‌فر با بیان این مطلب که ارتفاع درخت به حدود ۲۰ متر رسیده و طول و عرض سایه‌انداز آن اگرچه ۱۵ متر است ولی در سال‌های پیش بیشتر بوده که به دلیل ساخت و ساز شاخه‌هایی از آن را بریده اند، تصریح کرد: این چنار کهنسال بسیار مورد توجه و احترام خاص اهالی روستا قرار دارد. آبرسانی به درخت توسط اهالی از طریق قنات و جوی آبی که کنار آن ایجاد شده صورت می‌گیرد.

مکرمی‌فر خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاخه اصلی درخت که در آستانه شکستن قرار دارد، توسط اهالی مهار شده است. در سال‌های نه چندان دور تنه درخت که خالی شده است توسط یکی از اهالی به عنوان مکانی برای آرایشگاه مردانه استفاده می‌شده است که اهالی روستا از آن با اشتیاق تمام حرف میزند که یاداور خاطرات خوب گذشته‌شان است.

همچنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: قدمت زیاد درخت، زیبایی و چشم‌انداز مطلوب آن، قرارگیری درخت در کنار مسجد جامع و اهمیت آن که اهالی جهت برگزاری مراسم خاص مذهبی و فرهنگی در کنار این درخت جمع می‌شوند، ضرورت توجه به حفاظت ونگهداری درخت و حریم آن ضرورت ثبت آن را ایجاب کرده است.

وی با بیان این که این درخت چنار کهنسال در داخل بافت و مجاورت مسجد جامع روستا قرار دارد، عنوان کرد: هرگونه اقدام تخریبی که منجر به صدمه زدن به این درخت شود، ممنوع بوده و پیگرد قانونی در بر خواهد داشت.

لازم به ذکر است؛ روستای هدک در شمال شهرستان بردسکن و در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری از شهر بردسکن واقع شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 87