دانش‌بنیان کردن کشاورزی و انتقال دانش و تکنولوژی از مهم‌ترین لازمه‌های رشد تولیدات در کشاورزی، دام و طیور در مشهد
دانش‌بنیان کردن کشاورزی و انتقال دانش و تکنولوژی از مهم‌ترین لازمه‌های رشد تولیدات در کشاورزی، دام و طیور در مشهد

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: دانش‌بنیان کردن کشاورزی و انتقال دانش و تکنولوژی از مهم‌ترین لازمه‌های رشد تولیدات در کشاورزی، دام و طیور در شهرستان مشهد است.

به گزارش اختر شرق؛ امید طهماسبی زاده معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با بیان اینکه در حوزه کشاورزی توجه به خاک به همان اندازه وجود و حفظ آب اهمیت دارد، اظهار کرد: آب در بخش کشاورزی وقتی مفید است که خاک مناسب وجود داشته باشد، لذا باید خاک کشور را حفظ کنیم و توجه کنیم که آب و خاک دو سرمایه بسیار بزرگی است که باید از آن‌ها مراقبت کنیم.

طهماسبی زاده با تأکید بر لزوم استفاده از علم و دانش و تکنولوژی در حوزه کشاورزی، گفت: امروز دیگر دوره کشاورزی سنتی به سر آمده است و با روند افزایش جمعیت کشور باید خودمان را برای تولید محصولات بیشتر آماده کنیم. لذا با توجه به محدود بودن آب و خاک در شهرستان مشهد می‌توان با استفاده از علم و دانش و تکنولوژی محصولات بیشتری تولید کرد.

وی با اشاره به زیبایی‌های دنیای کشاورزی، عنوان کرد: در دنیای کشاورزی یک دوره، دوره سختی و زحمت است اما پشت سر آن بهار آمده و محصول به دست می‌آید و می‌توان گفت یکی از نمونه‌های عسر و یسر را در دنیای کشاورزی می‌توان مشاهده کرد، از وقتی که کشاورز زمین و بذر را آماده می‌کند تا روزی که محصول به دست می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با بیان اینکه کشاورزان با محصولات خود نوعی رابطه عاطفی دارند و به گونه‌ای با محصولات خود همراه بوده و زندگی می‌کنند، گفت: کسانی که کشاورز هستند این سخن من را تصدیق می‌کنند که کشاورزان تنها به دنبال برداشت محصول و فروش آن نیستند، بلکه به محصولات خود عشق می‌ورزند

طهماسبی زاده با بیان اینکه در شرایط بسیار سخت کشورمان بدخواهان می‌خواهند زندگی مردم را از لحاظ معیشتی در تنگنا قرار دهند، اظهار کرد: در این شرایط کشاورزان تلاشگر کشورمان سهم بزرگی در رفاه مردم دارند. اینکه امروز بدون مشکل، نان و محصولات مختلف کشاورزی به وفور در بازار قابل تهیه است، بخاطر تلاش و دسترنج کشاورزان است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد خاطر نشان کرد: در روزگاری ناچار بودیم، میلیون‌ها تن گندم وارد کنیم اما امروز سالهاست که به خودکفایی رسیده‌ایم و سال آینده نیز در این محصول خودکفا خواهیم بود و در سایر محصولات از جمله دانه‌های روغنی نیز اقدامات و گام‌های خوبی برداشته شده است. این دستاوردها در سایه تلاش و ایثار کشاورزان است و البته مدیریت حوزه کشاورزی هم سهم قابل توجهی در این زمینه داشته است که از تلاش همه آن‌ها تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تلاش ما تنها این نیست که نیاز مردم را تأمین کنیم و صرفاً به سمت خودکفایی حرکت کنیم، بلکه اقدام بزرگی را در دستور کار خود داشتیم و آن این بود که زمین را آباد کنیم.

طهماسبی زاده، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و مطرح کرد: جلوگیری از هدررفت و ضایعات محصولات کشاورزی به مانند آن است که از هدررفت میلیاردها متر مکعب آب جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است که می‌توان توانایی تولید محصول را چندین برابر افزایش داد و لذا با فناوری و علم و دانش می‌توانیم مقدار و حجم تولید محصولات زراعی، باغی و دامی را افزایش دهیم و در این راستا باید از ظرفیت کارشناسان جهاد کشاورزی و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیش از پیش استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد در پایان گفت: امنیت غذایی کشور از ۸۰ درصد عبور کرده و رشد تا ۸۵ درصد در سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری شده است، تأکید کرد: نباید در شرایط تحریمی و همچنین شرایط ایجاد شده به سبب ویروس کرونا از تولید غافل شویم و دانش‌بنیان کردن کشاورزی و انتقال دانش و تکنولوژی از مهم‌ترین لازمه‌های رشد تولیدات در کشاورزی، دام و طیور است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 62