خشکسالی و کمبود خوراک دام مشکلات دامداران شهرستان رشتخوار را دوچندان کرده است
خشکسالی و کمبود خوراک دام مشکلات دامداران شهرستان رشتخوار را دوچندان کرده است

در کنار کمبود خوراک دام، خشکسالی وعدم بارش‌های مناسب در فصل تامین علوفه مشکلات بخش دامداری را دو چندان کرده است.

به گزارش اختر شرق؛ محمد یوسف نژاد عضو تعاونی دامداران شهرستان رشتخوار گفت: قیمت نهاده‌هایی همچون کاه و یونجه در داخل کشور به شدت بالا رفته است، تا جایی که حتی دامدار محصول گندم خود را فقط به دو میلیون فروخته اما کاه حاصل از محصول را تا شش میلیون نیز معامله کرده است.

یوسف نژاد با بیان اینکه دامداران رشتخواری به دلیل گرانی و کمبو نهادهای دامی دام خود را با قیمت‌های بسیار ارزانی به فروش میرسانند، عنوان کرد: عدم توجه مسئولان به حوزه دام باعث تبعات زیادی از جمله گرانی گوشت قرمز، از بین رفتن دامپروری و دام در سطح کشور، بیکار شدن عده زیادی از مردم و روستائیان عزیز دارای دامداری‌های خرد شود.
احمدی، یکی دیگر از دامداران روستای مهدی آباد رشتخوار به بازار سیاه دلالان دام اشاره کرد و گفت: نبود نهاده‌های دامی وعدم توان تامین خوارک دام توسط دامداران باعث سودجویی عده‌ای از دلالان در بازار شده که به پایین‌ترین میزان قیمت دام‌های دامدارن را از چنگ آن‌ها خارج می‌کنند و احتمال این میزان از خریدها قاچاق دام به کشورهای دیگر را نیز افزایش می‌دهد.

حسن زارعی، دام دار و گاوردار نمونه شهرستان رشتخوار از مشکلات و تلفات گوساله‌های ابستن قبل از زایش خبر داد و گفت: این میزان از تلفات در گوساله‌ها آبستن بی‌سابقه بوده و دلیل اصلی آن نیز کمبود وعدم توان تهیه خوراک دام گوساله مادر بوده که مشکلات تلف شدن خود گاو و در ادامه گوساله‌ها را در بر داشته و اکنون خسارت‌های سنگینی به دام‌ها وارده کرده است.

سید محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار نیز در خصوص این مشکلات بیان کرد: در راستای حمایت از دامدارن، ۴۵۰ تن جو خشک مرحله خشکسالی در رشتخوار تهیه و به صورت کامل بین جامعه هدف دامداران این شهرستان توزیع شده است.

اعظمی از تهیه بیش از ۶۲۵ تن جو مرحله خکسالی در رشتخوار خبر داد و گفت: بیش از ۶۲۵ تن جو در مرحله دوم طرح تامین جوی خشکسالی در رشتخوار تهیه که به زودی پس از انتقال بین دامدارن عزیز در رشتخوار توزیع می‌شود و انشالله با تمام تلاش ادامه دار بودن طرح تامین خوراک دام و جو طرح خشکسالی در این شهرستان دنبال خواهد شد.
لازم به ذکر است؛ رشتخوار بیش از ۳۰۰هزار راس دام سبک و سنگین دارد که بیش از ۳۴۰ هزار تن انواع فرآورده دامی در این شهرستان تولید می‌شود. خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 12