خروج گندم از جوین ممنوع
خروج گندم از جوین ممنوع

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: با توجه به اهمیت راهبردی محصول گندم و با توجه به اختلاف قیمت ارز، باهدف جلوگیری از خروج گندم از شهرستان و استان باید مجوز غله وجود داشته باشد در غیر این صورت قاچاق محسوب می‌شود.

علیرضا هاشم‌آبادی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین در گفتگو با خبرنگار اختر شرق با اظهار اینکه سطح زیر کشت گندم در سال جاری در جوین ۱۰ هزار هکتار است، افزود: پیش‌بینی می‌شود با برداشت متوسط هر هکتار پنج تن درمجموع حدود ۵۰ هزار تن محصول استراتژیک گندم در شهرستان تولید می‌شود.

هاشم‌آبادی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم در شهرستان جوین چند روزی است بدون هیچ مشکلی در حال انجام بوده و ظرفیت ذخیره‌سازی شهرستان مطلوب و باکیفیت خوبی است افزود: درمجموع ۵ مرکز تحویل گندم در شهرستان وجود دارد که آماده تحویل گرفتن این محصول هست.

وی با تأکید بر اینکه اختلاف دلار در کشور ما و کشورهای همسایه باعث ایجاد محدودیت خروج گندم شده و تاکنون هیچ‌گونه محموله‌ای در این خصوص کشف نشده است افزود: نیروی انتظامی نیز باید ورود و خروج کمباین‌ها و تمامی محموله‌های گندم را کنترل کند و خروج گندم از شهرستان بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل غله امکان‌پذیر نیست.

هاشم‌آبادی با اشاره به نظارت دقیق بر استاندارد بودن دهنه کمباین‌ها برای جلوگیری از ریزش محصولات در مزارع و سکوهای باسکول مراکز خرید خاطرنشان کرد: تا امروز حدود ۶۵۰۰ تن محصول گندم تحویل این ۵ مرکز تحویل‌شده است.

پرداخت مطالبات کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین عنوان کرد: تمامی مطالبات کشاورزان تا تاریخ ششم تیرماه به‌صورت کامل پرداخت‌شده و روند پرداخت مطالبات به‌عنوان مهم‌ترین مسئله در دست پیگیری است تا از زمان تحویل تا پرداخت کوتاه‌ترین زمان طی شود و همچنین از کارشناسان مراکز خرید گندم نیز خواست در افت‌گیری محصولات نهایت دقت داشته باشند تا نارضایتی کشاورزان فراهم نشود.

 وی نسبت به وقوع آتش‌سوزی مزارع با توجه به خشک شدن محصولات هشدار داده و افزود: بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان کشاورزی و گشت‌ها به افراد و کشاورزان نسبت به رعایت موارد احتیاطی مانند پرت نکردن ته سیگار و آتش نزدن پس‌چرها هشدار لازم را بدهند.

هاشم‌آبادی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۰ درصد گندم شهرستان برداشت‌شده و در حال تحویل به مراکز خرید است افزود: قیمت هر کیلوگرم گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام‌شده و همچنین در مورد محصول جو به‌صورت خصوصی خریدوفروش می‌شود.

هاشم‌آبادی با درخواست از کشاورزان گفت: در سامانه پهنه سازمان جهاد کشاورزی برای دریافت مطالبات خود ثبت‌نام کنند و گندم خود را فقط و فقط به مراکز شهرستان جوین تحویل دهید.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6