خراسان رضوی مقام اول تولید پنبه در کشور را دارا است
خراسان رضوی مقام اول تولید پنبه در کشور را دارا است

تنها کارخانه کرک‌زدایی (لینترگیری) بذر پنبه شرق کشور، به همت شرکت کشاورزی آستان قدس رضوی در کاشمر، بازسازی و راه‌اندازی شد.

به گزارش اخترشرق؛ غلامحسین ساربان امروز در آئین راه اندازی مجدد کارخانه لنترگیری بذر پنبه (کُرک زدایی) کاشمر که با حضور مسئولین در مرکز تحقیقات کشاورزی کاشمر برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری مدیریت این کارخانه به شرکت کشاورزی رضوی وابسته به بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی واگذار شد که از موفقیت‌های خوب سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه است که از این کارخانه با نوسازی آن به بهترین نحو برای تولید بذر پنبه استفاده خواهد شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این که ۵۵ درصد از توفیقات بخش کشاورزی در اقدامات به‌نژادی است، گفت: تمام خواص و خصوصیت محصول در بذر آن است و افتخار می‌کنیم که توسط کارشناسان در خراسان رضوی در بحث به نژادی به گونه و رقم‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم.
ساربان با بیان این که خراسان رضوی مقام اول تولید پنبه در کشور را دارا است، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای خود کفایی در زمینه شکر و پنبه برنامه‌هایی دارد که متأسفانه واردات شکر و نخ در زمان نامناسب معادلات را به هم می‌زند به طوری که در سایه این بی‌توجهی طی ۲۰ سال گذشته شاهد کاهش ۲۶ هزار هکتاری مزارع پنبه در این استان بودیم.

وی با بیان این که با فعالیت مستمر کارخانه کرک زدایی بذر پنبه کاشمر در یک دوره ۱۰۰ روزه، هزار و ۲۰۰ تن بذر پنبه استان کرک گیری می‌شود، گفت: سالانه در خراسان رضوی ۲ هزار تن بذر نیاز داریم که پیش بینی می‌شود ۵۰ درصد را به صورت کرک‌زدایی شده و مابقی به روش‌های معمول سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

در ادامه مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به اینکه این شرکت ۴۲ هزار هکتار اراضی زارعی و باغی را با ۲۵۴ حلقه چاه مدیریت و بهره برداری می‌کند، گفت: بازسازی و به‌روزرسانی کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه کاشمر در راستای بهره‌وری و افزایش حجم روزانه انجام شده است و تلاش می‌کنیم دو رقم پنبه ورامین و خورشید که در مجموعه کشت و صنعت انابد تولید شده را تکثیر کنیم.
سید مهدی موسوی بیان کرد: به دنبال این هستیم امسال ۲۰ درصد از بذور پنبه‌ای که لنتگیری آن انجام می‌شود را در یک عملیات دانش بنیان، پوشش دار کنیم، تا ضمن ارتقای بهره وری آن فعالیت و عملیات‌های کشاورزان در زمان کاشت، داشت و برداشت بهتر انجام شود.
وی اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در شرکت کشاورزی رضوی زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۴۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای ۱۸۰۰۰ نفر نیروی انسانی در شرق کشور فراهم شده است.

در پایان مراسم از کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه بازدید شد.


خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 46