خراسان رضوی دومین استان پرحجم ازنظر پذیرنده بودن پناهنده و مهاجر است
خراسان رضوی دومین استان پرحجم ازنظر پذیرنده بودن پناهنده و مهاجر است

هیئت دیپلماتیک سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی، از مرز دوغارون و نمایندگی امور اتباع و مهاجرین خارجی مستقر در این مرز دیدن کردند.

هیئت دیپلماتیک سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی، از مرز دوغارون و نمایندگی امور اتباع و مهاجرین خارجی مستقر در این مرز دیدن کردند.

به گزارش اختر شرق؛ با حضور ایوو فریسن؛ رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سید علی قاسمی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی و جمعی از سفرا یا نمایندگان سفارت برخی کشورهای اروپایی، از مجموعه اداره امور اتباع تایباد بازدید به عمل آمد.

سید علی قاسمی، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار اختر شرق بابیان مطلب فوق به موضوع کمک‌های بین‌المللی در حوزه‌های معیشت، توانمندسازی و بهداشت و غیره اشاره کرد و گفت: یکی از مراکزی که در حوزه پناهندگان کمک‌های بین‌المللی در آن هزینه می‌شود، مرکز بهداشتی درمانی است که مختص پناهندگان و مهاجرین در نظر گرفته‌شده و به آن‌ها خدمات می‌دهد و این خدمات تماماً رایگان است.

وی اظهار کرد: بخشی از هزینه‌ها در خصوص خرید داروها است که مبلغ آن ناچیز است و نمی‌تواند تمام نیاز این مرکز را پوشش دهد؛ هرچند تعهد مجموعه بافیا و کمیساریا اجازه خروج هیچ بیماری از کشور نمی‌دهد و تا زمانی که به‌سلامتی کامل نرسد، در کشور تحت درمان قرار می‌گیرد؛ هدف از وجود این مرکز بهداشتی، امنیت و عزت پناهندگان است.

مدیرکل امور اتباع و پناهندگان خارجی خراسان رضوی با اشاره به مرکز آموزش آشنایی با مین و ادوات جنگی گفت: شرایط کشور افغانستان به‌گونه‌ای بوده است که ادوات جنگی خنثی نشده زیادی در طول سال‌های متمادی در این کشور وجود داشته و ضرورت چنین مرکزی احساس می‌شد.

وی گفت: این مرکز سه بخش دارد که در بخش کودک با زبان کودکانه موضوع ادوات جنگی و مین‌ها را آموزش می‌دهند و یک بخش ویژه بانوان و یک بخش دیگر مربوط به آموزش مردان است؛ آموزش‌دهندگان این مرکز برادران و خواهران افغان هستند.

وی افزود: با توجه به گسترش مواد مخدر در افغانستان، پیشنهاد دادیم در صورت موافقت بافیا، آموزش مبارزه با اعتیاد نیز در همین مرکز ایجاد شود.

گفتنی است از سال ۱۳۸۴ تاکنون بیش از سه میلیون نفر در مرکز آموزش مین و ادوات جنگی، آموزش‌های مرتبط را که توسط سازمان هلال‌احمر ارائه می‌شود، گذراندند و سپس از مرز دوغارون خارج‌شده‌اند.

در این مرکز روزانه پانصد تا سه هزار نفر آموزش می‌بینند و این موضوع یک شرایط سخت برای آموزش‌دهندگان به وجود آورده است.

مارکوس لیتنر؛ سفیر کشور سوئیس نیز پس از بازدید از نمایندگی امور اتباع و مهاجرین خارجی مستقر در مرز دوغارون گفت: این بازدید بسیار مهم است چراکه ما شرایط این محل را بیشتر و بهتر لمس کنیم و با شرایط پناهندگان بیشتر آشنا شویم.

سفیر سوئیس گفت: دفتر کمیساریا در سوئیس تلاش می‌کند به همه پناهندگان خدمات ارائه دهد و برای ما مهم است که تا با شرایط و نیازهای این مرکز آشنا شویم تا پاسخگویی بهتری داشته باشیم.

لیتنر اظهار کرد: دولت ایران حمایت مستمر را به پناهندگان ارائه می‌دهد و حُسن همکاری، تعامل و ارتباط با یکدیگر برای ارائه خدمات بهتر، بسیار مهم است.

هفته گذشته نیز ایوو فریسن، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران حمایت جمهوری اسلامی ایران را از پناهندگان عالی دانست، این در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا درگیر مشکلات اقتصادی است، اما با تمام این شرایط، حمایت از پناهندگان و مهاجرین خارجی در جمهوری اسلامی ایران به عالی‌ترین‌ نحو ممکن انجام می‌پذیرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6