خراسان رضوی دومین استان فعال در حوزه ICT است
خراسان رضوی دومین استان فعال در حوزه ICT است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پارک خراسان بعد از تهران بهترین اکوسیستم دانش بنیان کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اختر شرق و به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از شرکت‌های حوزه ICT پارک علم و فناوری خراسان گفت: پارک خراسان بعد از تهران بهترین اکوسیستم دانش بنیان کشور را به خود اختصاص داده است.

دکتر مهدی محمدی از شرکت‌های فناور و دانش بنیان حوزه ICT پارک علم و فناوری خراسان همچون شرکت خدمات نیروگاهی آهار شرق، پیمان خطوط شرق، آزمایشگاه دیسپاچینگ بهپویان، اکسیر یارانه صبا و الماس کاوان، کافه بازار و ishia بازدید کرد و در نشستی جامع، با تعداد کثیری از سایر شرکت‌های این حوزه و کمیسیون ICT انجمن دانش بنیان استان، به گفت وگو نشست.

مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در طی این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌ایم تا از استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری تخصصی حمایت نماییم؛ از جمله حمایت‌های مالی از طریق صندوق نوآوری وشکوفایی و حمایت از پژوهش‌ها و تحقیقات دانشگاهی در قالب توسعه فناوری بوده است. همچنین سعی کرده‌ایم آنچه را که مورد نیاز توسعه کشور است، بومی‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه مجموع این حمایت سبب شده است که ظرفیت نسبتا خوبی در حوزه دانش‌بنیان به ویژه در اقتصاد دیجیتال، میکروالکترونیک، الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزار و کسب و کارهای اینترنتی ایجاد شود، گفت: از ۶۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان، حدود ۴۵ درصد در حوزه اقتصاد دیجیتال هستند. شایان ذکر است که خراسان رضوی دومین استان فعال در حوزه ICT است.

محمدی عنوان کرد: دیجیتال همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. بنابراین همه دستگاه اجرایی باید در زمینه گسترش و بهبود این حوزه کمک کنند تا بتوانیم نقطه ضعف‌ها را برطرف نماییم. همچنین پارک علم وفناوری خراسان بعد از تهران بهترین اکوسیستم دانش بنیان کشور را به خود اختصاص داده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت: ما باید ظرفیت‌های موجود در بخش‌های خصوصی را به رسمیت بشناسیم و برای آن مانع ایجاد نکنیم. ما هنوز در حوزه حمل‌ونقل و سلامت مشکل دیجیتالی داریم. درحال حاضر با توجه به ظرفیتی که در حال شکل‌گیری است، امید داریم این فرآیند با سرعت بیشتری پیش رود.

در ادامه این بازدید دکتر رضا قنبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان ضمن اشاره به راه اندازی پردیس مشترک پارک علم و فناوری خراسان و دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: سعی داریم در اکوسیستم نوآوری و فناوری، همکاری بین دستگاه برقرار باشد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان بیان کرد: کار مشترک ما با آستان قدس سبب توسعه تعامل پارک‌داری می‌شود، زیرا با توجه به امکانات، زیر ساخت‌ها و بازار خوبی که در اختیار ما قرار خواهند داد پیشرفت‌های خوبی در انتظار ما خواهد بود.

قنبری تاکید کرد: اصلی‌ترین گام پارک خراسان در جهت توسعه هدایت بخش‌های خصوصی توانمند به سوی احداث مراکز نوآوری برای شرکت‌ها بوده است. همچنین در این مسیر باید استارتاپ‌هاو نخبگان را نیز به خدمت بگیریم. نمونه موفق آن در حوزه زعفران تربت حیدریه بود که سبب شد فروش زعفران در بازار چهار برابر شود، زیرا برای توسعه این نوآوری برندهای معروف زعفران در کنار پارک خراسان قرار گرفتند.

در ادامه جلسه‌ای درخصوص معرفی شرکت‌های ICT در سالن جلسات پارک خراسان برگزار شد و مهندس علی جاهدی، مدیر پردیسICT پارک خراسان، ضمن معرفی جامع این پردیس، شرکت‌های موجود و نحوه ارائه خدمات به شرکت‌ها، اکوسیستم کارآفرینی، کافه دیجیتال مارکتینگ، کافه دیتا، نحوه آموزش‌ها و برگزاری کارگاه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌ها را معرفی کرد. همچنین در زمینه برگزاری کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات و اهداف آن توضیحاتی را ارائه داد.

لازم به ذکر است؛ در طی این جلسه شرکت‌های حوزه‌های فناوری واطلاعات از جمله شرکت توسعه سامانه‌های رایانه‌ای سما توس، شرکت پردازش‌های هوشمند ناوش آریا، شرکت پی‌پینگ، ویدابیا، شرکت نگین سامانه هوشمند پاژ، همیاب۲۴، هلپیکال، سروش مهر رضوان، دایاموز و شرکت عامل‌های هوشمند دانای درنیکا (عهد) خود را معرفی نمودند و مشکلات و خواسته‌های خود را توضیح دادند.

مهندس سیدمهدی حسینی سمنانی، رئیس کمیسیون ICT انجمن دانش بنیان استان، به بیان دغدغه‌ها و مسائل این حوزه در استان اشاره کرد و گفت: دشواری مراحل اخذ وام، اصلی‌ترین دلیل‌عدم بهره مندی شرکت‌ها از تسهیلات استقرار است. وی در پایان گفت: با استقرار یک مکان مشترک برای شرکت‌های حوزه ICT، ظرفیت بالایی در همبستگی، هم‌افزایی، مشارکت و بهره مندی بیش از ۹۰۰ نیروی متخصص توانمند به وجود خواهد آمد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 17