خانه تاریخی ناظران مشهد مرمت شد
خانه تاریخی ناظران مشهد مرمت شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ رضوی از اتمام عملیات مرمت خانه تاریخی ناظران مشهد خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ رضوی با اعلام این خبر عنوان کرد: در مرمت صورت گرفته، پی‌بندی اتاق‌های ضلع شرقی، اجرای کانال ناکش در اتاق‌ها، آجرفرش اتاق‌ها، مرمت موضعی نماهای بیرونی و مرمت پله‌ها انجام‌شده است.

وی ادامه داد: این اثر تاریخی ارزشمند با هزینه‌ای بیش از یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون ریال مرمت شد.

لازم به ذکر است؛ خانه تاریخی ناظران از جاذبه‌های گردشگری مشهد در پایین خیابان مشهد و داخل خیابان نواب صفوی واقع‌شده است. این خانه تاریخی ‌و زیبا درست رو به روی تکیه یزدی‌ها قرار دارد و تکیه یزدی‌ها در کوچه‌ای به نام کوچه سر حوض واقع‌شده که به آن عسکریه هم می‌گویند.

این خانه، جنوبی است و در حال‌ حاضر ورود و خروج از غربِ آن انجام می‌شود. امتداد کوچه هم از سمت شرقی به خیابان نواب ۱۱ و از سمت غربی به بازار عباسقلی خان منتهی می‌شود.

خانه تاریخی ناظران در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخچه خانه قدیمی ناظران و نحوه ساخت آن به اواخر دوران قاجار بازمی‌گردد.

این خانه قدمتی معادل ۱۰۰ سال دارد و از روی فرم بنا و تشابه آن، به ساختمان‌های دوره قاجار شبیه است. وجه‌تسمیه این اثر از نام فامیلی صاحب آن برداشته‌شده است. این منزل ابتدا در مالکیت فردی به نام ناظران بود.

ناظران رزانی برنج‌فروشی داشت و وضعیت مالی خوب او از مساحت زیاد بنا و قرارگیری آن در مکانی مناسب، قابل‌مشاهده است. همچنین منزل کوچکی کنار خانه تاریخی ناظران قرار دارد که قبلاً با این خانه، یکی بود و حالا جداشده است.

این منزل توسط استاد رضایی بنا، در حدود ۱۰۰ سال پیش برای آقای ناظران ساخته‌شده است. سپس حدود ۳۰ سال پیش توسط فردی به نام انصاری خریداری شد و در حال حاضر این بنا در مالکیت فرزندان مرحوم انصاری است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3