خام فروشی نهاده‌های دامی خارج از شبکه در خراسان رضوی ممنوع است
خام فروشی نهاده‌های دامی خارج از شبکه در خراسان رضوی ممنوع است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: هم‌زمان با اجرای شیوه‌نامه بهره‌وری نهاده‌های دامی در استان، با خام فروشی نهاده در خارج از شبکه نیز با جدیت برخورد می‌شود.

به گزارش اختر شرق و به نقل از ایرنا؛ علی رسولیان در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی که در محل سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، افزود: دامداران و صاحبان کارخانه‌های خوراک دام نیز موافق خرید خام نهاده و فروش آن در بازار نیستند و به همین منظور اجرای شیوه‌نامه بهره‌وری نهاده‌های دامی تدوین‌شده و به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

وی اظهار کرد: همه تلاش‌ مسئولان در استان اتخاذ تصمیمات و اقدامات جسورانه و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود به‌منظور بهبود تولید و تأمین نیازهای مردم است و حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی و قضایی در نشست‌های کارگروه تنظیم بازار استان نشان‌دهنده عزم استان در یک‌صدا و همدل بودن برای رفع مشکلات مردم و دلیلی بر این مدعاست.

رسولیان بابیان اینکه تاکنون کارگروه تنظیم بازار استان تصمیمات خوبی در خصوص گوشت مرغ، ساماندهی زنجیره تولید تا مصرف اتخاذ کرده و ساماندهی وضعیت گوشت قرمز و نهاده‌های دامی را نیز به همین روال ادامه خواهد داد و از تمام اختیارات خود در چارچوب قانون بهره خواهد گرفت، عنوان کرد: با توجه به دونرخی بودن ارز نظارت بر بازار دشوار است اما هنر ما این است که به نحوی مدیریت کنیم تا کمترین لغزش و خسارت درنتیجه توزیع اقلام یارانه‌ای در بازار اتفاق افتد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اهداف شیوه‌نامه بهره‌وری نهاده‌های دامی استان گفت: در این شیوه‌نامه به دنبال حل مشکلات کارخانه‌های خوراک دام از این مسیر نیستیم، برخی از کارخانه‌ها با ظرفیت کمتر و برخی با چند برابر ظرفیت اصلی خود فعالیت دارند و در این عرصه رقابت اهمیت پیدا می‌کند.

رسولیان اظهار کرد: در این شیوه‌نامه هدف اصلی بهبود تولیدات دامی، افزایش بهره‌وری، اصلاح نحوه تولید نهاده و عدالت در توزیع آن، کاهش هزینه‌های تولید و جلوگیری از سوءاستفاده‌هاست، در این راستا کارخانه‌های خوراک دام باید تولیدات کیفی و منطبق برافزایش بهره‌وری و باقیمت مصوب داشته باشند.

وی اضافه کرد: شیوه‌نامه بهره‌وری نهاده‌های دامی نباید گرفتار پیچ‌وخم اداری و بروکراسی شود تا کار کردن با آن دشوار گردد، نظارت بر اجرای این شیوه‌نامه باید سختگیرانِ و جدی و در جهت حفظ منافع دامداران باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر مدنظر قرار دادن مبانی حقوقی در این شیوه‌نامه گفت: کلیت این شیوه‌نامه مورد تائید همه ذینفعان قرارگرفته است و این افراد تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارند نقطه نظرات خود را برای نحوه اجرای آن اعلام کنند تا این شیوه‌نامه پس از نهایی شدن برای تصویب در کمیته فرعی ستاد ویژه تدابیر اقتصادی مطرح شود.

شیوه‌نامه بهره‌وری نهاده‌های دامی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در این استان ۱۵ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۹۸۴ واحد دامی با اشتغال ۲۲۰ هزار و ۴۱۹ نفر وجود دارد و ارزش تولیدات دامی استان ۱۲۷ هزار و ۱۳۴ میلیارد ریال است.

مجید جعفری افزود: نیاز خراسان رضوی به دان طیور ۹۴۷ هزار و ۲۳۲ تن، علوفه دستی ۲ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۸۷۷ تن، علوفه مراتع یک‌میلیون و ۱۷۹ هزار و ۳۷۲ تن، خوراک دام چهار میلیون و ۸۸۸ هزار و ۶۱۰ تن، خوراک طیور ۹۴۷ هزار و ۲۳۲ تن و کنسانتره دامی یک‌میلیون و ۵۹۵ هزار و ۸۰ تن در سال است.

وی اظهار داشت: نیاز وارداتی خوراک دام و طیور خراسان رضوی به‌صورت روزانه پنج هزار و ۲۰۳ تن است و سالانه یک‌میلیون و ۸۹۹ هزار و ۱۱۱ تن خوراک وارد استان می‌شود.

وی اضافه کرد: طی سه‌ماهه امسال ۵۱ هزار و ۹۹۹ تن نهاده دامی وارد خراسان رضوی شده که ۶۳ هزار و ۹۸۴ تن کسری دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کل نهاده‌های دامی استان بین اتحادیه‌ها و زنجیره‌های تولید توزیع‌شده و اتحادیه‌ها بر اساس آمار فعالیت بین واحدها توزیع می‌شود.

جعفری بابیان این مطلب که عوامل توزیع نهاده فعلی در استان اتحادیه دامداران، اتحادیه گاو داران، عشایر، صنعت دام‌پروری و تشکل‌های صنعتی، اتحادیه مرغداری گوشتی و مرغداران تخم‌گذار و زنجیره‌های تولید هستند، اظهار کرد: بخشی از واحدهای صنعتی دامی (دام و طیور) خود تولید خوراک دام دارند و تقریباً ۶۰ درصد از کنسانتره دامی در کارخانه‌های خوراک دام تولید و توزیع می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۷۸ واحد صنعتی خوراک دام و طیور دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت اسمی سه هزار و ۵۳۹ تن در سال در خراسان رضوی وجود دارند، آن‌ها پارسال ۹۲ هزار تن کنسانتره و خوراک دام و ۲۵۰ هزار تن دان آماده و خوراک طیور تولید کردند.

جعفری به تبیین شیوه‌نامه بهره‌وری نهاده‌های دامی پرداخت و گفت: در این طرح قراردادی بین تشکل و کارخانه مربوطه با هماهنگی کمیته کنترل کمی و کیفی خوراک دام در هر شهرستان منعقد می‌شود، اتحادیه‌های مباشر نهاده را برای کارخانه خریداری می‌کنند و آن را از طریق سامانه بازار گاه نهاده‌های کشاورزی در اختیار آنان قرار می‌دهند.

وی افزود: کارخانه با فرمولی که شامل اختلاط چهار نهاده سبوس، جو، سویا و ذرت و تولید کنسانتره از آن است و از سوی سازمان جهاد کشاورزی در اختیارش گذاشته می‌شود، کنسانتره‌ای از نهاده‌های دامی تولید کرده و به‌عنوان خوراک دام عرضه می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارسال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن نهاده دامی وارد استان شد و کل تولیدات کارخانه‌های استان سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود.

محمدرضا اورانی افزود: پارسال به‌طور متوسط روزانه سه هزار و ۶۰۰ تن نهاده در استان تأمین شد که امسال این میزان به ۲ هزار و ۸۰۰ تن در روز رسیده و باید بتوان با بهره‌وری مناسب نهاده، این نقصان را جبران کرد.

افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بررسی ۵۳ قلم کالا طی دو هفته اخیر (نیمه دوم خردادماه) با مدت مشابه ماه قبل نشان می‎دهد که چندین قلم افزایش قیمت و چندین قلم کاهش قیمت داشتند.

رضا شجاعی افزود: در گروه مواد غذایی بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوجه‌فرنگی، برنج پاکستانی، برنج هندی، لوبیا، عدس و شکر بود به‌طوری‌که قیمت هر کیلو برنج پاکستانی به ۲۲۵ هزار ریال، لوبیا سفید ۲۲۰ هزار ریال، برنج هندی ۱۶۰ هزار ریال و عدس کانادایی ۲۱۰ هزار ریال و شکر به ۸۵ هزار ریال رسید.

وی بابیان اینکه در این مدت گوشت مرغ از هر کیلو ۱۲۹ هزار ریال به ۱۴۰ هزار ریال و تخم‌مرغ از هر کیلو ۱۰۰ هزار ریال به ۱۲۲ هزار ریال رسیده است، اظهار کرد: در مدت مزبور هر کنجاله سویا ۳.۲ درصد کاهش قیمت داشته اما جو پنج درصد افزایش قیمت داشته است، همچنین کاهش قیمت در اقلام پروتئینی مانند گوشت گوسفندی و لاشه گوساله رخ‌داده است.

شجاعی با اشاره به اینکه قیمت انواع لبنیات در این مدت ثابت بوده اما هر کیلو شیر پنج هزار ریال افزایش‌یافته است مطرح کرد: در گروه کالایی مصالح ساختمانی در مدت مزبور نیز گچ سفید ۱۸ درصد، آجر ۱۵ درصد، شن و ماسه ۱۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

در این نشست مقرر شد، اتحادیه مرغ تخم‌گذار با کمک سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی نسبت به عرضه مستقیم تخم‌مرغ باقیمت هر کیلوگرم ۱۱۰ هزار ریال در بازار اقدام کنند و باکسانی که عرضه تخم‌مرغ بیشتر از قیمت مصوب دارند برخورد شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امسال تاکنون ۱۱۵ هزار و ۱۳۲ تن خرید گندم توسط ۳۰ مرکز از کشاورزان خریداری‌شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.

محمدرضا نوری بابیان اینکه همچنین امسال تاکنون ۳۵ هزار و ۶۳۰ تن کلزا از کشاورزان استان توسط ۱۵ مرکز خریداری‌شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: ۱۷ خردادماه آخرین واریزی حوزه خرید گندم به کشاورزان خراسان رضوی و چهارم خردادماه آخرین واریزی خرید کلزا به کشاورزان بود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2