«خالو جمعه» آخرین بازمانده نسل مقنیان گذشته درگذشت
«خالو جمعه» آخرین بازمانده نسل مقنیان گذشته درگذشت

استاد جمعه احمدی؛ مشهور به «خالو جمعه» کاریزگر و مقنی روشندل تایبادی در سن ۸۰ سالگی و پس از سال ها تلاش در قنوات شهرستان، ظهر امروز در خانه ابدی خود آرام گرفت.

استاد جمعه احمدی؛ مشهور به «خالو جمعه» کاریزگر و مقنی روشندل تایبادی در سن ۸۰ سالگی و پس از سال ها تلاش در قنوات شهرستان، ظهر امروز در خانه ابدی خود آرام گرفت.

به گزارش اختر شرق؛ محمد جامی فعال فرهنگی و عضو انجمن آثار و مفاخر شهرستان تایباد با اعلام این خبر اظهار کرد: این کاریزگر جوزقانی در حدود ۶ دهه در حفاظت از قنات های شهرستان تایباد کوشید و مدتی بود که در انتظار ثبت نام وی در فهرست «حاملان میراث ناملموس» ایران بودیم، موضوعی که تا لحظه وفات وی محقق نشد.

وی افزود: چند سال قبل مستندی تحت عنوان «پیشه های خراسان» در خصوص زندگی استاد جمعه احمدی در شبکه خراسان تهیه و پخش شد و علاوه بر آن تلاش شد تا مستندات دیگری نیز درباره ایشان تهیه و تحویل میراث گردد، اما تا امروز خبری از پرونده ایشان نشده است.

عبدالرحیم تاج محمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد نیز با بیان اینکه پرونده ثبتی استاد جمعه احمدی در استان مفتوح شده و اطلاعات موجود در خصوص ایشان نیز به اداره کل ارسال گردیده است، گفت: این پرونده روال خود را طی می کند و امیدواریم بزودی این اتفاق رخ دهد، هرچند تلاش می کردیم تا در زندگی مرحوم این پرونده به سرانجام برسد.

دبیر انجمن میراث فرهنگی شهرستان تایباد افزود: استاد جمعه احمدی از اساتید با تجربه ای است که می توان او را آخرین بازمانده نسل مقنیان گذشته دانست که نه تنها تجربیات اساتید محلی میان ولایت باخرز کهن، بلکه اساتید مقنی یزدی را به طور جامع داشت.

وی اظهار کرد: قنات همواره نقش اساسی در زندگانی مردم ایران علی الخصوص خراسان داشته است و همین اصل باعث شده تا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسد و قنات کاران نیز به عنوان حاملان میراث ناملموس نقش مهمی در زنده ماندن این میراث جهانی ایران داشته اند.

دکتر عبدالرئوف نصیری پژوهشگر تاریخ در خصوص تاریخچه قنات کاری در بخش میان ولایت شهرستان تایباد و روستای جوزقان به خبرنگار اختر شرق گفت: در ولایت باخرز قدیم، مهم ترین و با مهارت ترین اساتید مقنی از روستای جوزقان برخواسته اند.

وی اظهار داشت: در دو سده اخیر بر اساس منابع شفاهی منطقه، شاهد حضور اساتید مقنی برجسته ای همچون مرحوم استاد حاج غلام یحیی نعمتی و مرحوم میرزا علی ذاکرالحسینی و در عصر حاضر استاد مرحوم براتعلی شیخی، استاد مرحوم علی محمد خدادادی مشهور به «علی چرخی» و مرحوم استاد «جمعه احمدی» در این روستا بودیم.

نصیری در معرفی استاد جمعه احمدی گفت: مرحوم استاد احمدی در سال ۱۳۱۸ خورشیدی در خانواده ای با پیشینه مقنی گری و دهقانی دیده به جهان گشود. وی در ایام نوجوانی شاگرد برادرش مرحوم استاد شاه محمد احمدی بود، پدر او نیز مرحوم استاد فیض محمد احمدی در همین حوزه مشغول بکار بود.

این پژوهشگر تاریخ به نقش استادان یزدی در قنات های منطقه اشاره کرد و گفت: استاد جمعه احمدی مدتی شاگرد این اساتید یزدی مقیم در جوزقان بود، شخصیت هایی نظیر مرحوم محمد یزدی و پسرانش استاد حسن و استاد حسین یزدی که بعدها به مهاجر مشهور شدند.

روستای جوزقان از توابع بخش میان ولایت شهرستان تایباد می باشد، این شهرستان در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرق مشهد مقدس واقع شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 65