حفظ یکپارچه‌سازی اراضی از ضروریات توسعه پایدار در بخش کشاورزی
حفظ یکپارچه‌سازی اراضی از ضروریات توسعه پایدار در بخش کشاورزی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: یکپارچه‌سازی اراضی موجب اقتصادی شدن کشاورزی می‌شود.

به گزارش اختر شرق و به نقل از ایانا؛ محمدرضا قوسیان مقدم اظهار کرد: یکپارچه‌سازی اراضی مانع از تغییر کاربری، افزایش بهره‌وری از آب‌وخاک و سایر منابع و جلوگیری از خرد شدن و رها شدن اراضی می‌شود و می‌توان گفت درنهایت تثبیت تولید کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: پراکندگی اراضی باعث می‌شود که استفاده از عوامل تولید با دشواری صورت گیرد و نیروی کار که یکی از عوامل اصلی تولید در کشاورزی است به علت وجود عارضه پراکندگی زمین، تضعیف‌شده و کارایی آن کاهش می‌یابد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تاکنون تعداد ۱۰ طرح (در سال قبل و شش‌ماهه اول سال جاری) در سطحی بالغ‌بر ۵۸۶ هکتار در شهرستان‌های کلات نادر، گناباد، مه ولات، چناران به مرحله سند رسیده که منتظر دریافت مشوق‌های درخواستی هستند.

قوسیان مقدم بابیان اینکه مشوق‌ها بهترین روش برای یکپارچه‌سازی اراضی هستند، اظهار کرد: برای تحقق اهداف ماده ۱۲ قانون و طرح یکپارچه‌سازی، مقدمات اجرایی قبل از تنظیم اسناد یکپارچه تعداد سه طرح فراهم‌شده که پیگیری اخذ سند در شهرستان‌های نیشابور، تربت‌حیدریه، و گناباد به مساحت ۷۰۵ هکتار در حال انجام است.

وی ادامه داد: در سال جاری تعداد ۶۰ پروژه در شهرستان‌های استان جزء برنامه‌های تکلیفی مدیریت امور اراضی است.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت مالکیت اراضی، بررسی وضعیت منابع آبی محدوده فوق و مشخص شدن میزان سطح آبی و دیم طرح، بررسی وضعیت نوع اراضی، تعیین نوع یکپارچه‌سازی اراضی، معرفی به اداره تعاون روستایی در صورت تقاضای مالکین، جهت تشکل در صورت نیاز و معرفی به اداره ثبت‌اسناد و درخواست برای ابطال اسناد قبل و صدور سند تجمیعی جدید به نام تشکل یا فرد ازجمله اقدامات مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در راستای یکپارچه‌سازی اراضی استان است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 14