حتی یک مورد مظنون به کرونا در مرز دوغارون و شهرستان تایباد نداشته‌ایم
حتی یک مورد مظنون به کرونا در مرز دوغارون و شهرستان تایباد نداشته‌ایم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان پیش از ظهر امروز از مرز دوغارون بازدید و از نزدیک در جریان روند کنترل بهداشتی مسافران قرار گرفت.

به گزارش اختر شرق؛ بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان، ظهر امروز در بازدید از مرز دوغارون، گفت: خوشبختانه تمهیدات خوبی در این مرز اندیشیده شده و اولویت ما ایجاد اطمینان از وجود سلامت در ترددهای مرزی است.

امینیان اظهار کرد: ما دو نگرانی اصلی در بحث مرزمان داریم. اولین نگرانی که برای ما بسیار مهم است، ایجاد اطمینان از وجود سلامت در ترددهای مرز است که در صدر اولویت‌های ما قرار دارد و حتماً باید مراقبت کنیم که از مرزهای ما چه در تردد مسافرین و چه در بحث‌های تجاری مشکلی ایجاد نشود و دوم ایجاد اعتماد از تداوم ارتباطات اقتصادی بخصوص صادرات است که مشکلات اقتصادی برای کشور به وجود نیاید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان عنوان کرد: با ملاحظاتی که داشتیم تدابیر خوبی در مرز دوغارون اندیشیده شده است. بعد از فرودگاه امام خمینی (ره)، دوغارون دومین مکان در کشور است که به دوربین‌های حرارتی و سامانه‌های الکترونیکی مجهز شده است، همچنین در بحث نظافت و ضدعفونی کردن معابر و حتی تردد وسایل نقلیه، کنترل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد. از طرفی مدتی است که صدور ویزا برای تردد اتباع افغانستان را به‌طور موقت متوقف کردیم و هر مقدار ترددی هم که صورت می‌گیرد با این اطمینان است که هیچ مشکلی نداشته باشد و خوشبختانه طبق آخرین گزارش‌ها که امروز ارائه شد، حتی یک مورد در مرز و همچنین در شهرستان تایباد مبتلا و یا مظنون به کرونا نداشتیم.

امینیان تصریح کرد: خوشبختانه شرایط در آن‌سوی مرز هم تحت کنترل است و مشکل خاصی نداریم. چند مورد در افغانستان مشاهده‌شده که در قرنطینه هستند، آن‌ها با کمک‌هایی که از جوامع بین‌المللی گرفتند، توانستند تمهیدات خوبی داشته باشند، آن‌طور که این کشور اعلام کرده چند مورد از ایران به افغانستان رفته است که در حال حاضر در قرنطینه هستند. با توجه به تمهیداتی که مسئولین مرز اندیشیدند و بهره‌گیری از بخش‌های مختلف بهداشتی، دولتی، خصوصی و نیروهای نظامی احتیاط‌های خیلی خوبی در مرز انجام‌شده است تا خدای‌ناکرده مشکلی در اینجا به وجود نیاید.

وی در خصوص آمادگی طرف افغانستانی برای بحران کرونا گفت: متأسفانه آمادگی چندانی در آن‌طرف مرز وجود ندارد، خوشبختانه تابه‌حال هیچ موردی و اپیدمی وجود نداشته است. البته از ما و سایر کشورهای جامعه بین‌المللی کمک خواستند، اما ما هنوز نتوانستیم کمک‌های جدی انجام دهیم، در حال بررسی هستیم ولی کمک‌هایی هم به این کشور از طرف سایر ملل اختصاص داده‌شده که امیدواریم با کنترل‌هایی که می‌شود بحران کرونا در این کشور رخ ندهد.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب

Visits: 17