حال و هوای خوب شهرمان باتغییر نگاه ها به حاشیه شهر (گلشهر)
حال و هوای خوب شهرمان باتغییر نگاه ها به حاشیه شهر (گلشهر)

نقش مهاجرین افغانستانی در شهرمان باعث شده است که خود را با آیین فرهنگی گلشهر وقف دهند.

به گزارش اخترشرق؛ حجت الاسلام دکترسجادی زاده بیان کرد: گلشهر پُر است از فرهنگ‌های دست‌نخورده افغانستانی، از پوشش گرفته تا غذا تا بازارهایش تا همان لبخند نمکین به‌روی چهره‌های رنجور اما امیدواریم مردم افغانستانی بازهم همچو گذشته به پاخیزند و دست به دست هم دهند تا دوباره مثل گذشته قوی تر باشتند.

حجت الاسلام ثاراالله ظهوری اشاره کرد: بااینکه ما در منطقه گلشهر خیلی پررنگ جلوه کردیم اما دغدغه های زیادی داریم.

مسئول بنیاد فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران اظهار کرد: ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای پذیرای مهاجران و پناهندگان افغانی است. با توجه به سابقه طولانی مهاجرت افغان‌ها به ایران و تعداد قابل‌توجه آن‌ها، بررسی تغییر در وضعیت افغان‌ها در ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. این مقاله بر آن است تا با استفاده از داده‌های دو طرح آمایش و بررسی نمونه‌ای سال ۱۳۸۴، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی مهاجران افغانی را با توجه به مهاجرت آن‌ها به ایران بررسی کند.

وی ادامه داد: در این بررسی از فرضیه‌ها و نظریات مختلفی استفاده‌شده که مهم‌ترین آن‌ها فرضیه انطباق است. بر اساس این فرضیه هرچه مهاجران ارتباط بیشتری با جامعه مقصد داشته باشند، وضعیت آن‌ها به جامعه مقصد شبیه‌تر خواهد بود. یافته‌ها بهبود وضعیت مهاجران، به‌ویژه درزمینهٔ های آموزش، مهارت و بهداشت را منعکس می‌کنند. تفاوت نسلی قابل‌توجهی (وضعیت بهتر نسل دوم)، در این بهره‌مندی وجود دارد. در مقابل، انطباق مهاجران با جامعه مقصد در بعضی جنبه‌ها نظیر اشتغال، ضعیف بوده است. این وضعیت به ناهماهنگی همانندی با جامعه مقصد منجر شده است.

حجت الاسلام ظهوری بیان کرد: ویژگی‌های مهاجران، تجربه زندگی در ایران و نگرش جامعه مقصد، می‌توانند تبیین‌گر این وضعیت باشند. با توجه به تبعات متفاوت این وضعیت برای مهاجران و جوامع مبدأ و مقصد، تدوین راهکارهای سیاستی مناسب ضروری است.

خبرنگار: سمانه جعفری

image_printچاپ مطلب

Visits: 108