جزئیات طرح‌های «مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور» و «مدیریت هوشمند محدودیت‌ها» در استان
جزئیات طرح‌های «مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور» و «مدیریت هوشمند محدودیت‌ها» در استان

جزئیات طرح‌های «مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور» و «مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید۱۹» در استان از سوی دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی اعلام شد.

به گزارش اختر شرق؛ حسن جعفری در جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد مقابله با کرونای استان به تشریح طرح «مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور» مبتنی بر برنامه «هرخانه یک پایگاه سلامت» و همچنین طرح «مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای استان پرداخت.

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی در خصوص راهبردهای طرح ذکر شده بیان کرد: هدف از این طرح‌ها تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون، تست گسترده هدفمند و هوشمند در سطح استان، قرنطینه افراد مبتلا و رهگیری آنان در سطح جامعه، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای، ایجاد محدودیت هدفمند، تقویت فرآیند درمان سرپایی، کاهش حداکثری موارد بستری و قرنطینه افراد است.

وی با اشاره به اجرای طرح «مدیریت و کنترل اپیدمی بیماری کرونا به شیوه محله و خانواده محور» گفت: از نکات مهم طرح این است که هر خانواده و هر محله از خودش در قبال ویروس کرونا محفاظت می‌نماید. در این راستا طرح فوق با مشارکت بسیج مستضعفین، دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های مربوطه و در قالب تهیه نقشه راه محلات استان اجرا می‌شود.

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی ادامه داد: طبق طرح فوق در محلات و در حوزه‌های درمانی و خدماتی، به مبتلایان کرونا ارائه خدمت شده و همچنین ضمن کنترل و نظارت، بسته‌های حمایتی نیز در اختیار نیازمندان قرار خواهد گرفت.

جعفری یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های این طرح را تمرکززدایی و واگذاری مبارزه با ویروس کرونا به کوچکترین واحدهای اجتماعی یعنی محله و خانواده بیان کرد و گفت: از وظایف ویژه فعالین این طرح شناسایی و ردیابی بیماران، ایزوله کردن مبتلایان در خانه، مراکز قرنطینه و درمانی است.

وی در خصوص طرح «مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای استان» تصریح کرد: براساس طرح یاد شده شهرها به سه وضعیت قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شده و براساس همان وضعیت‌ها که روزهای دوشنبه هر هفته توسط وزارت بهداشت به روز خواهد شد، تصمیم گیری می‌شود.

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خراسان رضوی ادامه داد: دراین طرح اصول قرنطینه شامل آموزش صحیح چگونگی قرنطینه به خانواده‌ها، اولویت قرار دادن افراد ساکن در خانه‌ها و سپس مرتبطین آن‌ها و فراهم نمودن اماکنی نظیرهتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اماکن دولتی برای قرنطینه، استراحت و تحت نظر بودن مبتلایان در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین به کمک وزارت ارتباطات و نرم‌افزار ماسک، افرادی که بعد از تست و مثبت شدن قرنطینه را رعایت نکنند شناسایی و برخورد قانونی با آن‌ها صورت خواهد گرفت. بر این اساس در طول دوران اجرای طرح کلیه کارگزاران حمل و نقل عمومی جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی به افرادی که دوره قرنطینه را رعایت نکنند خدمات ارایه نکرده و از سفر آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

جعفری بیان کرد: همچنین کلیه مراکز بهداشتی، تشخیصی، درمانی و خدمات سلامت در بخش خصوصی، عمومی و عمومی غیر دولتی مکلفند اطلاعات بیماران را به دانشگاه علوم پزشکی ارایه نمایند. در این راستا ستاد مقابله با کرونای استان همکاری مردم با طرح را ضامن موفقیت آن دانسته و بر آگاهی بخشی، آموزش و تبلیغات توسط صدا و سیما و رسانه‌ها تاکید می‌نماید.

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی با اشاره به اینکه رسانه‌ها وخصوصاً صدا و سیما مبنا و اساس کار طرح‌های اعلامی هستند، تاکید کرد: از آن‌ها خواهش می‌کنیم نه تنها اطلاع‌رسانی کنند بلکه آموزش سبک زندگی مردم با کرونا، ارایه مطالب در خصوص حذف ترددهای غیر ضروری، حمایت از تعطیلی نسبتاً عمومی و تشویق به همراهی، همکاری و رعایت اصول طرح‌ها را در دستور کار قرار دهند.

جعغری خاطرنشان کرد: در خصوص ممنوعیت تردد و با توجه به وضعیت هر شهرستان، ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در حوزه درون شهری و همچنین در حوزه‌های برون شهری در محدوده تعیین شده هر شهرستان خودروهای بومی نمی‌توانند از محدوده تعیین شده خارج و خودروهای غیر بومی نیز نمی‌توانند وارد شوند.

وی با اشاره به تردد غیر مجاز در سطح شهرها، گفت: مبلغ ۲۰۰ هزارتومان برای تردد در شهرهای زرد، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای تردد در سطح شهرهای نارنجی و مبلغ یک میلیون تومان برای تردد در شهرهای قرمز جریمه پیش بینی شده که پس از گذشت هر ۲۴ ساعت قابلیت تکرار مجدد را دارد.

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی تصریح کرد: در خصوص حضور کارکنان در شرایط اعلامی شهرستانها به صورت قرمز یک سوم از کارکنان، وضعیت نارنجی ۵۰ درصد و در وضعیت زرد دو سوم کارکنان با برنامه ریزی و تشخیص مدیران دستگاه‌های مربوطه حضور خواهند داشت. همچنین مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها غیرحضوری خواهند بود.

جعفری در تکمیل صحبت‌های خود گفت: درخصوص تعطیلی مشاغل نیز چنانچه شهرستان در وضعیت زرد قرار گیرد گروه شغلی ۴ در آن‌ها محدود می‌شود و چنانچه در وضعیت نارنجی قرار گیرد محدودیت مشاغل سطح ۳ و ۴ در آن‌ها اجرا می‌شود. از طرفی چنانچه در وضعیت قرمز قرار گیرد همه مشاغل سطح ۲.۳ و ۴ دچار محدودیت می‌گردند و صرفا مشاغل سطح یک فعال خواهند بود.

وی تاکید کرد: بر اساس ابلاغ ستاد ملی کلیه مراسم فرهنگی و مذهبی به مدت دو هفته محدودیت برگزاری خواهند داشت، همچنین برگزاری جلسات اداری در وضعیت زرد حداکثر ۳۰ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و قرمز حداکثر ۱۵ نفر می‌باشد.

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خراسان رضوی اظهار کرد: مدیران موظفند تا پایان هفته جاری در سطح استان و شهرستانها برنامه ریزی لازم برای نوبت‌بندی کارکنان خود را برای هر یک از وضعیت‌های سه‌گانه هشدار انجام و به فرمانداری‌ها و استانداری اعلام نمایند، در این راستا مسئولیت نظارت بر این امر بر عهده فرمانداری‌ها و استانداری می‌باشد.

جعفری با بیان اینکه کلیه دستگاه‌ها موظفند نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دورکاری کارکنان برنامه ریزی کنند، گفت: در کلیه وضعیت‌های سه‌گانه هشدار، ماموریت‌های اداری غیرضروری لغو می‌گردد و مدیران موظفند از ابلاغ ماموریت‌های غیرضروری خودداری کنند و ماموریت‌های ضروری با تایید بالاترین مقام در استان صورت می‌گیرد. همچنین کارکنان ادارات ارائه دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با ماموریت‌های اساسی مدیریت شهری در وضعیت زرد با صد در صد ظرفیت، در نارنجی دو سوم و در وضعیت قرمز یک دوم حضور خواهند داشت.

وی افزود: در مدیریت هوشمند محدودیت‌ها برای دستگاه‌هایی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستگاه قضایی، دانشگاه علوم پزشکی، راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، بسیج مستضعفین، اتاق اصناف، تعزیرات، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و ستاد استانی کرونا وظایفی بصورت ریز در نظر گرفته شده که توسط ستاد مقابله با کرونای استان به آن‌ها ابلاغ و ملزم به برنامه‌ریزی و اجرای آن و اعلام نتایج به دبیرخانه هستند. از طرفی در این طرح به ستاد استانی امکان اصلاح در فرآیندهای اجرایی داده شده است.

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی عنوان کرد: در قالب طرح یاد شده اختیاراتی به فرمانداران داده شده تا برخی موارد اضطراری و ضروری تردد در حوزه شرکت‌ها، سازمانها و یا کسانی که در یک شهر اسکان و محل کارشان در جای دیگر است را مدیریت و مجوز مربوطه را صادر نمایند و مقرر است در ستاد مقابله با کرونای هر شهرستان مشکلات تردد مردمی که در اطراف شهرها کشاورزی، دامداری و مشاغلی دارند رسیدگی و تصمیم گیری شود.

جعفری تصریح کرد: در خصوص شاخص‌بندی وضعیت شهرها نیز اگر در هر شهری به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در روز چهار نفر تست مثبت شوند وضعیت زرد، اگر شش نفر باشند نارنجی و چنانچه تعداد افراد مثبت به ۱۰ نفر برسد وضعیت قرمز است. همچنین افراد، مشاغل و فعالیت‌هایی که مشمول محدودیت می‌شوند به پنج گروه خدماتی، اداری، تجاری، بازرگانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی تقسیم شده‌اند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ستاد کرونای استان، شهرستانها و مردم می‌بایست این باشد که از وضعیت قرمز به نارنجی، نارنجی به زرد و زرد به سفید برگردیم، در این راستا منشاء رفع محدودیت‌ها کاهش سطح هشدار است.

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی مجددا تاکید کرد: چنانچه شهرستانها رعایت نکنند محدودیت‌ها تمدید خواهد شد و بر این اساس ستاد مقابله با کرونای استان ابراز امیدواری می‌کند که ظرف دو هفته آینده شاهد کاهش بیماری در سطح استان باشیم.

جعفری با اشاره به اینکه در مسیر اجرای طرح چنانچه اشکالاتی دیده شود مورد بررسی قرار گرفته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرتفع خواهد شد، گفت: مشارکت مردم در کاهش زمینه بروز بیماری کرونا موثر بوده و انتظار می‌رود که مردم همکاری و همراهی زیادی را داشته باشند. حتما موارد روزانه و شناسایی بیماران افزایش خواهد یافت لذا کنترل بیماری بهتر امکان‌پذیر خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ لیست گروه‌بندی مشاغل به شرح زیر است:

گروه یک: مشاغل ضروری به شرح ذیل که در هیچ یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند:

کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات وخدمات وابسته.

مراکز زیرساختی وحیاتی، مراکزتامین وتوزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها وجایگاه‌های عرضه سوخت.

حمل ونقل عمومی کالا و مسافر برونشهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای ودریایی

حمل ونقل عمومی درونشهری.

ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی.

فروشگاههای زنجیره‌ای، سوپر مارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین تره بار.

مراکزتولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته.

مراکز تولید وعرضه فرآورده‌های لبنی و نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی).

مراکزبهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانسی وتامین آمبولانس دولتی وخصوصی.

داروخانه ها، مراکز وفروشگاههای دامپزشکی، پخش دارو، عطاری وداروهای سنتی.

مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی و بیرون بر.

خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی.

شرکت‌های خدماتی اینترنتی (اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی وشرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت).

رسانه‌های مکتوب و برخط ومشاغل مشابه.

مراکز نگهداری وخدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان بخشی و مراقبتی، آسایشگاه‌ها.

تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی والکترونیکی.

فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی.

فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی وآهن آلات.

کارگاه‌های صنعتی (ماننده جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)

چاپخانه ها.

خشکشویی‌ها.

آرامستان‌ها.

مشاغل گروه دو: به شرح ذیل مشمول محدودیت‌های تعیین شده است:

بوستان‌ها و مراکز تفریحی.

پاساژهای سرباز وسربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ در غیرمواد غذایی وبازارهای موقت.

بازارها ونمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل.

باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن سازی.

آرایشگاه‌های مردانه.

مراکز فروش لوازم آرایشی وبهداشتی.

مراکز فروش فرش وموکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزئینات داخلی ساختمان.

مراکز فروش کادوئی، اسباب بازی، لوازم التحریر.

مراکز فروش انواع پوشاک، کیف وکفش، خرازی، خیاطی.

آتلیه وعکاسی.

آژانس مشاور املاک.

خدمات چاپ دیجیتال.

مراکز تهیه وطبخ با پذیرش مشتری، قهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی (این گروه در کل ساعات شبانه روز تعطیل می‌باشند)

قنادی وشیرینی پزی‌تر وخشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه.

مشاغل گروه سه: به شرح ذیل مشمول محدودیت‌های تعیین شده است:

شرکت‌های خصوصی.

بوستان‌ها و مراکز تفریحی ومشاغل مشابه.

مهدهای کودک

تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها (شامل بیرون بر نمی‌شود)

آرایشگاه‌های زنانه وسالن‌های زیبایی.

موزه‌ها، سینماها، تئاترها.

استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی پر برخورد.

چایخانه‌ها وقهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی (این گروه در کل ساعات شبانه روز تعطیل می‌باشند)

مشاغل گروه چهار: به شرح ذیل مشمول محدودیت‌های تعیین شده است:

بوستان‌ها و مراکز تفریحی ومشاغل مشابه.

باشگاه‌های ورزشی و ورزش‌های پر برخورد.

باغ وحش‌ها وشهرهای بازی.

مراکز ورزش‌های آبی واستخرهای سر پوشیده وباشگاه‌های ورزشی سالنی.

image_printچاپ مطلب

Visits: 11