جانشین معاون میراث‌فرهنگی خراسان رضوی: طرح راهبردی توس در مراحل پایانی است
جانشین معاون میراث‌فرهنگی خراسان رضوی: طرح راهبردی توس در مراحل پایانی است

جانشین معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: طرح راهبردی توس در دست اقدام است و مراحل پایانی خود را برای اجرایی شدن طی می‌کند.

به گزارش اختر شرق؛ احسان زهره وندی درباره طرح راهبردی توس اظهار کرد: منطقه منفصل توس به وسعت ۳۶۰۰ هکتار شامل ۱۶ پهنه سکونتی و حدود ۳۶۰ هکتار آن محدوده تاریخی است که سه مورد از این ۱۶ پهنه سکونتی به نام‌های توس سفلا، اسلامیه و توس علیا روی محدوده تاریخی قرار دارد و به‌عنوان منطقه منفصل شهری و تحت نظارت منطقه ۱۲ شهرداری مشهد است.

وی ادامه داد: این منطقه از سه‌راه فردوسی آغاز و تا انتهای آرامگاه فردوسی است که بعد از ابلاغ این منطقه به‌عنوان منطقه منفصل شهری، قرار بر تهیه طرح راهبردی شد، کارفرمای این طرح اداره کل راه و شهرسازی استان بود و به دلیل اهمیت ۳۶۰ هکتار عرصه تاریخی، اداره کل استان و پایگاه میراث فرهنگی توس نظارت دقیقی بر اجرای طرح داشته و در تمامی مراحل حاضر بوده است.

جانشین معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: بعد از بررسی کارشناسی این طرح و رفع مشکلات آن، در شورای فنی و تخصصی وزارتخانه ارائه شد، این طرح راهبردی تصویب و برای ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد، قرار بر تصویب این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری در اسفندماه سال ۹۸ بود اما به علت شیوع بیماری کرونا به زمان دیگری موکول شد.

وی تصریح کرد: بعد از ابلاغ این طرح از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری، اقدامات قابل‌توجهی در خصوص محدوده تاریخی با مشارکت میراث فرهنگی و شهرداری مشهد، اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری در آن منطقه رخ خواهد داد.

زهره وندی ادامه داد: محوطه تاریخی مطابق استانداردهای لازم سامان‌دهی خواهد شد، این محوطه تاریخی با وسعت ۳۶۰ هکتار با برج و بارویی حدود هفت کیلومتر محصورشده که این برج و بارو شامل چهار دروازه به نام‌های رزان، رودبار، مرو و نیشابور است.

جانشین معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به اتمام فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی، درباره منطقه توس یادآور شد: آثار معماری شاخص که اکنون قابل بازدید است، شامل ارگ کهن دژ توس، بنای موسوم به هارونیه، مسجد، مدرسه و خود آرامگاه است، البته بخش زیادی از این محدوده زیرزمین بوده و درگذشته مطالعات باستان‌شناسی بسیاری روی آن صورت گرفته و طرح‌های پژوهشی دیگری هم در دست اقدام است، این طرح ابلاغی درنهایت منجر به ساماندهی کامل محدوده تاریخی توس خواهد شد و تعدادی زیادی از روستاهای آن نیز سامان‌دهی می‌شوند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3