ثبت ۹۲ وقف جدید در خراسان رضوی
ثبت ۹۲ وقف جدید در خراسان رضوی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در نشست خبری دهه وقف بیان کرد: در سال جاری با توجه به شرایط کرونایی تعداد ۹۲ وقف جدید در استان به ارزش ۷۵۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

به گزارش اختر شرق؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده، در نشست خبری دهه وقف در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه بیان کرد: دهه وقف سال جاری از ۲۴ مهرماه مصادف با ۲۷ صفر آغاز و تا سوم آبان ماه مصادف با هفتم ربیع الاول ادامه دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به روزشمار دهه وقف گفت: پنج شنبه ۲۴ مهرماه روز وقف کارکرد رسانه در فرهنگ‌سازی وقف و امور خیریه، جمعه، نقش وقف در ترویج فرهنگ قرآن و عترت، شنبه نقش وقف در عمران و آبادانی بقاع متبرکه و اماکن مذهبی، یکشنبه اول ربیع الاول نقش سازمانها و دستگاه‌ها در توسعه نهاد وقف، دوشنبه نقش وقف در توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی، سه شنبه کارکرد وقف در اقتصاد پایدار و جهش تولید، چهار شنبه جایگاه وقف در حوزه آموزش و توسعه علم و فناوری، پنج شنبه خدمات اجتماعی نهاد وقف، جمعه نقش مردم در احیاء و صیانت از موقوفات و شنبه سوم آبان ماه نقش وقف در حوزه سلامت نام‌گذاری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدزاده در خصوص برنامه‌های این دهه در خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا برنامه‌های امسال دهه وقف در دو بخش برنامه‌های شاخص و عمومی برگزار می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های شاخص دهه وقف گفت: مراسم تجلیل و تکریم از فعالان عرصه وقف با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت کشوری و سراسری در روز سه شنبه ۲۹ مهرماه برگزار می‌شود و استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت ویدئوکنفرانس در مراسم حضور خواهند داشت و در حاشیه این مراسم از فعالان استانی و شهرستانی نیز تجلیل خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان این مطلب که هدف از این همایش تجلیل از اصحاب بقاع متبرکه‌ای است که در یک سال گذشته خدمات قابل توجهی ارائه داده اند، عنوان کرد: تجلیل شوندگان از گروه‌های هیئت امنا، خدام، مسئولین مراکر افق، روحانیون، خیرین بقعه، مدیران بقاع متبرکه، واقفین، متولیان، مستاجرین، امنا و مدیران و سرمایه گذاران موقوفات، پژوهشگران، هنرمندان، اصحاب رسانه، کارکنان سایر دستگاه‌ها خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین احمدزاده به اجرای طرح احسان ماندگار برای توزیع بسته‌های حمایتی ویژه خانواده‌های نیازمند اشاره کرد و گفت: طبق پیش بینی صورت گرفته بیش از ۱۴ هزار بسته از محل موقوفات منطبق و کمک‌های خیربن تهیه و توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی هر بسته حداقل دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است؛ افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۷۴ هزار بسته حمایتی توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تبلیغات و اطلاع‌رسانی با رویکرد ارائه گزارش خدمات و عملکرد با برپایی ۱۳ نمایشگاه دهه وقف در شهرستان ها، ارسال پیامک به مخاطبین با موضوع احکام آن، نصب سلسله پوسترهای نمایشگاهی در بقاع متبرکه از دیگر اقدامات شاخص دهه وقف عنوان کرد.

وی گفت: هماهنگی برای حضور مسئولین اداره کل اوقاف استان و ارائه گزارش در شبکه استانی، پخش مستند از موقوفات و بقاع متبرکه، پخش تیزر تلویزیون شهری، تقدیر از رسانه‌های برتر در حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در مراسم تجلیل و تکریم از فعالان عرصه وقف، ارائه گزارش در جلسات شورای اداری برخی شهرستان‌ها به مناسبت دهه وقف صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدزاده ۲۱ مورد دیدار با نمایندگان ولی فقیه و فرمانداران و ارائه گزارش و استفاده از بیانات و رهنمودها، ۱۶ مورد حضور روسای ادارات اوقاف در نماز جمعه و ارائه گزارش به نمازگزاران در سخنان پیش از خطبه‌ها را از دیگر اقدامات شاخص دهه وقف عنوان کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های عمومی دهه وقف اظهار داشت: ۶۳ نشست علمی صنفی در این دهه در شهرستان‌ها با اصناف مختلف برگزار می‌شود؛ همچنین ۵۶ ایستگاه همه واقف باشیم در سطح استان برپا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: افتتاح و کلنگ زنی ۱۷ پروژه عمرانی در شهرستان‌های گناباد، کلات، قوچان، طرقبه شاندیز، سبزوار، داورزن، جوین، جغتای، تربت حیدریه، نشست با تعدادی از مدافعان سلامت و تجلیل از ایشان از اقدامات عمومی دهه وقف است.

وی تهیه ۱۰ کلیپ متناسب با روزشمار دهه وقف و انتشار در فضای مجازی و رسانه ها، اطلاع‌رسانی نسبت به سه موقوفه مشارکتی استان جهت مشارکت عموم مردم، موقوفه مشارکتی مهر فاطمی، قرآن، عترت و نماز دانش آموزی، مهر مهدوی در شهرستان نیشابور با نیت ترویج فرهنگ مهدوی و دوره آموزشی توجیهی شوراهای هماهنگی امور خیریه شهرستان‌ها را از دیگر اقدامات عمومی دهه وقف عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدزاده بیان کرد: با هدف تقویت فعالیت‌های امور خیریه سازمان اوقاف در سازمان مرکزی امور خیریه و در استان‌ها ستادهای هماهنگی امور خیریه و در شهرستان‌ها شوراهای هماهنگی امور خیریه تشکیل شده که در دهه وقف اولین دوره آموزشی توجیهی ایشان به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این دهه وقف از تعدادی از واقفین دیدار خواهد شد، گفت: دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان، برگزاری ۱۲ مسابقات فرهنگی و ورزشی در بقاع متبرکه، اجرای ۱۲ مورد زنگ وقف در مدارس و با توجه به تقارن ایام دهه آخر صفر و دهه وقف برگزاری مراسمات رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) در بقاع متبرکه، مراسم شهادت امام رضا (ع) و قرائت زیارت از راه دور پیامبر (ص) با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و اکثرا در فضای مجازی برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: برپایی شش خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص استان، اعزام و به کارگیری بیش از ۱۵ روحانی و مبلغ در برنامه‌های دهه آخر صفر و دهه وقف، برگزاری ۸ محفل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه، غبارروبی و عطر افشانی بقاع متبرکه به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول در دهه وقف صورت می‌گیرد.

احمدزاده اضافه کرد: تعدادکل موقوفات استان، ۲۶ هزار و ۲۰ مورد است و در سال جاری با توجه به شرایط کرونایی تعداد ۹۲ وقف جدید در استان به ارزش ۷۵۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده که از این تعداد، ۱۶ وقف در مشهد، ۱۶ وقف در نیشابور، ۱۳ وقف در کاشمر، ۱۳ وقف در تربت‌جام، ۱۳ وقف در تربت‌حیدریه و… انجام شده، این در حالی است که در سال گذشته تعداد ۲۲۰ وقف جدید توسط واقفان خیراندیش به ثبت رسیده است.

وی اکثر نیات موقوفات جدید را نیات مذهبی از جمله مساجد، اماکن متبرکه و خیریه برشمرد و خاطرنشان کرد: در خصوص نیات فرهنگی و اجتماعی هم نیز موقوفاتی به ثبت رسیده است، ضمن اینکه در سر فصل نیات، هفت عنوان شامل نیات مذهبی، خیریه، مساجد، مدارس علوم دینی و بقاع متبرکه داشتیم که در سنوات گذشته اجرای نیت شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 5