ثبت ۵۱ وقف جدید در خراسان رضوی
ثبت ۵۱ وقف جدید در خراسان رضوی

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵۱ مورد وقف جدید در موضوع‌ها و زمینه‌های مختلف ازجمله امر زائر و زیارت در استان به ثبت رسیده است که برخی از آن‌ها تک نیتی و برخی چند نیتی هستند.

به گزارش اختر شرق؛ حجت‌الاسلام جمال ایزدی، بابیان اینکه کارکرد و عرصه وقف در سطح جامعه توسعه پیداکرده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵۱ مورد وقف جدید در موضوع‌ها و زمینه‌های مختلف ازجمله امر زائر و زیارت در استان به ثبت رسیده است که برخی از آن‌ها تک نیتی و برخی چند نیتی هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان افزود: درگذشته بیش از ۹۰ درصد موقوفات منحصر به یک یا دو موضوع بود ولی در شرایط فعلی و در دهه اخیر عرصه‌های جدیدی برای وقف به‌ویژه در موضوعاتی که نیاز روز جامعه و آینده می‌باشد ایجادشده است.

وی تصریح کرد: وقف مشارکتی نیز سبب شده که هر فرد امکان ایجاد وقف به هراندازه و سطحی را داشته باشد به‌طوری‌که اگر توانایی وقف به‌صورت مستقل را ندارد از این مسیر بتواند به هر میزانی که در توان دارد در قالب وقف‌های مشارکتی شرکت و جزء واقفان قرار بگیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف خراسان رضوی افزود: آثار و نتایج وقف در شرایط خاص بیشتر ظهور و بروز پیدا می‌کند به‌طوری‌که در سال گذشته در مسئله سیل و کمک به افراد خسارت‌دیده، از محل موقوفاتی که با نیت کمک به نیازمندان ایجادشده‌اند کمک‌های زیادی صورت گرفت.

وی گفت: در موضوع بحران کرونا نیزاز محل موقوفاتی که هدف نهایی آن‌ها مصداق کمک به نیازمندان و مسائل بهداشتی و درمانی بود خدمات خوبی انجام شد به‌طوری‌که از محل درآمدهای این موقوفات حدود ۲۱ هزار بسته معیشتی به ارزش ۴۰ میلیارد ریال تهیه و در بین نیازمندان استان توزیع شد.

ایزدی، با اشاره به اینکه در سامانه جامع موقوفات حدود ۸۰۰ نیت وجود دارد، ادامه داد: همچنین از محل این موقوفات ۴۱۰ هزار غذای گرم به ارزش ۳۸ میلیارد ریال و همچنین ۵۱ هزار بسته‌های بهداشتی و ۳۶۰ هزار ماسک در سطح استان در بین نیازمندان توزیع شد.

حجت‌الاسلام ایزدی بابیان اینکه موضوع زیارت موردتوجه واقفان قرار دارد، ادامه داد: در سال گذشته ۲۱۷ مورد وقف جدید در خراسان رضوی به ثبت رسید و بنا داریم امسال نیز علی‌رغم همه مسائل نظیر مشکلات اقتصادی، عدم مراجعه افراد به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ارتباطات ضعیفی که فعلاً وجود دارد بیش از سال گذشته وقف جدید به ثبت برسانیم که از ابتدای سال تاکنون ۵۱ مورد آن در موضوع‌ها و زمینه‌های مختلف ازجمله نیازمندان، زائران، اسکان، جهش و رونق تولید، مسائل آموزشی و فرهنگی محقق شده که برخی از آن‌ها تک نیتی و برخی از آن‌ها چند نیتی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از ۵۱ مورد وقف جدیدی که در سال جاری در خراسان رضوی به ثبت رسیده است تعدادی از آن‌ها در قالب وقف‌های خاص و وقف‌های چند نیتی مربوط به امر زیارت و ایجاد و توسعه زائرسرا هست تا منافع آن‌ها در جهت تسهیل موضوع زیارت و کمک به زائرانی که از توان مالی لازم برای زیارت و سفر برخوردار نیستند هزینه شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 1