ثبت خربزه به نام تربت جام 
ثبت خربزه به نام تربت جام 

فرماندار تربت جام گفت: یکی ازموضوعاتی که میتوان در شهرستان و استان در کشور بررسی و در آن بحث شود ثبت خربزه به نام تربت جام است.

 به گزارش اختر شرق؛ فرماندار تربت جام طی بازدیدی از مزارع موجود در سطح شهرستان عنوان کرد: محصول کشت خربزه یکی ازمحصولات بهاره است علی رغم اینکه در محاوره‌ها کشت خربزه کشت آب بری معرفی می‌کنند ولی باتوجه به تغییر شیوه کشت امروزه ازمحصولاتی است که از مصرف آب کمتری برخورداراست و زمان کشت تا برداشت زمان بسیار کوتاهی بین ۷۰ تا ۸۰ روز عمر می‌کند.

حسین جمشیدی با اشاره به اینکه قطعا شهرستان تربت جام یکی از شهرستان‌هایی که مهم‌ترین محصول ان خربزه است. بالغ بر۲۰۰ تا۲۲۰ هزارتن درسال تولیدخربزه دارا است، گفت: یکی ازصنایع مغفول شهرستان صنایع تبدیلی خربزه می‌باشد.

جمشیدی تصریح کرد: آب میوه خربزه یکی ازمحصولاتی است که میتواند ارزش افزوده این محصول را چند برابر کند، بسیاری از کشورها صاحب کشت بعضی ازمحصولات نیستند ولی مشاهده میکنیم در روسیه ابمیوه هندوانه یک برند به شمارمی آید.

جمشیدی خاطرنشان کرد: امیدوارم سرمایه گزاران عزیز شهرستان سرمایه‌گذاری لازم درحوزه خربزه انجام بدهند جای خالی صنایع تبدیلی ازجمله چیپس خربزه، قاق خربزه، کشته خربزه و آبمیوه خربزه در شهرستان خالی است امیدوارم این اتفاق مبارک در شهرستان باتوجه به اینکه با خون مردم عزیز و شریف تربت جام خربزه عجین شده و به عنوان مهم‌ترین برند محصولات کشاورزی شهرستان کشت خربزه هست.

وی افزود: امیدوارم در سال‌های اتی زمینه سرمایه‌گذاری درحوزه صنایع تبدیلی محیا شود.

جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: یکی ازموضوعاتی که میتوان در شهرستان و استان در کشور بررسی ودران بحث شود ثبت خربزه به نام تربت جام است امروزه در ایران خربزه مشهدی نامگذاری شده در حالیکه این خربزه محصول زحمات و بهره برداران و کشاورزان تربت جامی است امیدوارم درحوزه ثبت این محصول به نام تربت جام؛ اداره میراث فرهنگی و مجموعه دستگاه‌های فرهنگی اتفاقات خوبی بیفتد و این محصول به نام تربت جام شناخته شود.

لازم به ذکراست؛ اولین جشنواره خربزه دوم مرداد ماه سال جاری در موسسه آموزش عالی وحدت با حضور مسئولین شهرستانی و استانی برگزار شد.

خبرنگار: نعمت‌الله فیضی

image_printچاپ مطلب

Visits: 59