تیشه به ریشه مراتع با چرای بی‌رویه دام در استان
تیشه به ریشه مراتع با چرای بی‌رویه دام در استان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: مراتع با توجه به ارائه خدمات متنوع زیست محیطی بسیار ارزشمند هستند اما متاسفانه امروزه به دلایل متعدد از جمله چرای بی‌رویه دام و بهره برداری غیراصولی، با سرعت رو به تخریب می‌باشند که این موضوع زنگ خطر و تهدیدی برای حیات انسان است.

به گزارش اختر شرق؛ علی شکاری در جلسه کارگروه مدیریت چرا و ساماندهی کوچ، طرح مدیریت چرا و ساماندهی کوچ با رویکرد پیشگیرانه و حفاظتی را به عنوان موثرترین اقدام در مدیریت بهره برداری از مراتع دانست و گفت: در این طرح در ایل راه‌ها و گلوگاه‌ها تعداد دام مجاز، تاریخ ورود و خروج دام از مرتع و وضعیت پرداخت عوارض چرای دام کنترل می‌گردد و با توجه به اینکه عوارض چرای دام بصورت به روز محاسبه می‌گردد بهتر است مرتعداران هر چه زودتر نسبت به پرداخت عوارض و تمدید پروانه چرای دام اقدام نمایند.

وی ادامه داد: این اقدامات با هدف حفظ مراتع و کمک به تداوم و پایداری معیشت دامداران و عشایر انجام می‌شود لذا از تمامی دامداران عزیز می‌خواهیم ضمن همکاری با مسئولین امر با چرای غیراصولی دام باعث تخریب مراتع نشوند.

شکاری بیان کرد: از هشت میلیون هکتار اراضی ملی استان حدود شش و نیم میلیون هکتار مراتع هستند که متاسفانه حدود ۷۰ درصد آنرا مراتع کم تراکم تشکیل می‌دهند بنابراین کوچکترین سهل انگاری در این زمینه منجر به از بین رفتن مراتع استان و به خطر افتادن معیشت دامداران خواهد شد.

وی از دامداران، مرتعداران و عشایر کوچ رو مراتع ییلاقی استان خواست تا از کوچ زودهنگام و پیش از موعد مندرج در پروانه مرتعداری به مراتع ییلاقی خودداری نمایند و قبل از وورد به مراتع با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به تمدید پروانه مرتعداری یا همان پروانه چرای دام اقدام نمایند.

شکاری عنوان کرد: در صورتیکه دارندگان پروانه مرتعداری تحت هر عنوان پروانه خود را در اختیار سایر دامداران قرار دهند پروانه آن‌ها باطل خواهد شد و دامداران فاقد پروانه چرا حق ورود به مراتع را ندارند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از خانواده مرتعداران متوفی خواست تا در مهلت قانونی یعنی تا مرداد ۱۴۰۲ بامراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به تعیین تکلیف پروانه چرا و معرفی شخص جایگزین اقدام نمایند در غیر اینصورت پروانه آن‌ها باطل خواهد شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 70