تولید نانوکیت های تشخیص سریع استامینوفن و مورفین برای اولین بار در دنیا در دانشگاه صنعتی قوچان
تولید نانوکیت های تشخیص سریع استامینوفن و مورفین برای اولین بار در دنیا در دانشگاه صنعتی قوچان

تولید نانوکیت های تشخیص سریع استامینوفن و مورفین با ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای اولین بار در دنیا در دانشگاه صنعتی قوچان انجام شد.

به گزارش اختر شرق؛ علی‌اصغر بهشتی رئیس دانشگاه صنعتی قوچان در جمع خبرنگاران گفت: تیم تحقیقاتی دکتر طاهره روحانی بسطامی از اساتید دانشگاه صنعتی قوچان موفق به تولید دو نانوکیت تشخیص سریع با ویژگی‌های منحصربه‌فرد نسبت به سایر روش‌های تشخیصی جهت شناسایی کمی و کیفی استامینوفن و مورفین شدند.

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان تصریح کرد: نانوکیت تشخیص سریع استامینوفن نسبت بهروش‌های تشخیصی کنونی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی از قبیل، قابلیت تشخیص در مدت‌زمان ۱۰ ثانیه، قابلیت تشخیص کمی و تعیین سطح سرمی استامینوفن (این در حالی است که تاکنون کیت تشخیصی سریع باقابلیت تعیین سطح سرمی در دنیا ارائه نشده است)، قابلیت شناسایی از یک ساعت بعد از مصرف استامینوفن (روش‌های کنونی از چهار ساعت بعد از مصرف قابلیت شناسایی را دارا می‌باشند)، قابلیت اجرا در محل (point of care testing)، عدم نیاز به اپراتور متخصص، انتخاب پذیری بالا و عدم تداخل دارویی و قیمت ارزان هست.

وی ادامه داد: ارزیابی این اختراع در مدل‌های حیوانی با همکاری تیم پزشکی در دانشگاه جندی‌شاپور اهواز صورت گرفته است. کاربرد این نانوکیت در بخش مسمومین و اورژانس است و قدرت سریع تشخیص در این نانوکیت جهت نجات جان انسان بسیار مؤثر است.

بهشتی خاطرنشان کرد: همچنین نانوکیت تشخیص سریع مورفین دارای توانمندی‌های منحصربه‌فردی است که می‌توان به این موارد اشاره کرد: شناسایی کمی و کیفی مورفین در مدت‌زمان ۵ دقیقه، انتخاب پذیری بالا و عدم تداخل دارویی با داروهای مختلف به‌ویژه کدئین، قابلیت اجرا در محل و عدم نیاز به اپراتور متخصص. تولید این نانوکیت ها علاوه بر قیمت ارزان جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور و عدم نیاز به واردات کیت‌های مشابه کمک بسیار شایانی می‌نماید.

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان در پایان تصریح کرد: در حال حاضر این گروه تحقیقاتی تحت عنوان شرکت نانو نوآوران تشخیص برتر (نانو تب) مشغول به فعالیت می‌باشد و بر روی تهیه نانوکیت های موردنیاز بخش دارو، درمان و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مشغول به فعالیت است.

لازم به ذکر است؛ تیم تحقیقاتی خانم دکتر طاهره روحانی، شامل آقای دکتر سیبویه، آقای مهندس بیات و خانم مهندس ممبنی است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 104