توسعه فرهنگ و هنر نیازمند حمایت جدی مسئولین از هنرمندان است
توسعه فرهنگ و هنر نیازمند حمایت جدی مسئولین از هنرمندان است

سردبیر فصلنامه باغ خبوشان گفت: بنده معلم بازنشسته‌ام، حتی پاداش پایان خدمتم را صرف فرهنگ این شهر کردم و از حقوق ماهانه‌ام و از هزینه‌های معاش خانواه ام برای فرهنگ این شهر هزینه می‌کنیم، آن هم با شرایط بدی که امروز یک بازنشسته دارد. مدتهاست که در این دفتر به انتظار نشسته‌ایم تا مسئولی بیاید خداقوتی و سلامی کند و دردی بشوند و درمان اندکی داشته باشند.

سردبیر فصلنامه باغ خبوشان گفت: بنده معلم بازنشسته‌ام، حتی پاداش پایان خدمتم را صرف فرهنگ این شهر کردم و از حقوق ماهانه‌ام و از هزینه‌های معاش خانواه ام برای فرهنگ این شهر هزینه می‌کنیم، آن هم با شرایط بدی که امروز یک بازنشسته دارد. مدتهاست که در این دفتر به انتظار نشسته‌ایم تا مسئولی بیاید خداقوتی و سلامی کند و دردی بشوند و درمان اندکی داشته باشند.

به گزارش اختر شرق؛ محمد معین فر سردبیر فصلنامه باغ خبوشان در جلسه رونمایی از کتاب نمایش «عشق و پایداری آن روزها» به مناسبت هفته دفاع مقدس در محل دفتر فصلنامه باغ خبوشان قوچان، گفت: این کتاب مجموعه‌ی نمایش‌نامه‌ای است که در همان زمان جنگ بین سالهای ۶۲ تا ۶۵، با تمام مشکلات و کمبودهایی که وجود داشت، نوشته و روی صحنه اجرا شده است.

معین فر با بیان اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس صاحبان قلمی را می‌شناسم که به عنوان اندیشمندان عرصه‌ی کتاب و قلم درباره جنگ و در قالب ادبیات روایی، داستانی، رمان و ادبیات دراماتیک چاپ کرده‌اند، خاطرنشان کرد: دکتر محمد حنیف نویسنده کتاب «جنگ از سه‌دیدگاه» با اعتقاد به اینکه از جنگ نوشتن چه مثبت و چه منفی یا هر نگاه دیگری بسیار دردناک است؛ نوع نگاه نویسندگان رمان‌های جنگ دهۀ ۶۰ به پدیده جنگ و همچنین درون‌مایۀ این رمان‌ها، حاکی از وجود سه دیدگاه و گرایش موافق، مخالف و بی طرف یا «نگاه سوم» نسبت به جنگ است که در ادبیات داستانی و به ویژه رمان‌های این دهه نمود یافته است.

سردبیر فصلنامه باغ خبوشان با بیان اینکه نویسندگان موافق جنگ، عمدتاً نویسندگان جوان و تازه کاری هستند که پس از انقلاب، به نویسندگی گرایش بیشتری یافته‌اند، اظهار کرد: هدف اصلی این نویسندگان و داستان‌های آن‌ها، ستایش پایداری و دفاع از میهن، تهییج و تقویت روحیۀ سلحشوری و انجام رسالت عقیدتی و دفاع از ارزش‌های انقلابی و اسلامی در خصوص جنگ است.

وی تصریح کرد: از جمله ویژگی‌های رمان های جنگ دهۀ ۶۰ می‌توان به مواردی چون حادثه محور بودن داستان، تأثیرپذیری شخصیت‌ها از فرهنگ عاشورایی، عدم پرداخت هنری و گزارش‌گونه بودن حوادث، کمبود کشمکش و وجود الگوهای تکراری، وجود ردپای آشفتگی‌های ناشی از انقلاب و غیره اشاره کرد.

معین فر با بیان اینکه حوزه اجرایی تئاتر صحنه‌ای هم در جبهه‌های جنگ برای رزمندگان و هم در پشت جبهه‌ها برای خانواده‌های رزمندگان اجرا می‌شد، مطرح کرد: در درون جبهه‌ها از ژانرهای کمدی و طنز استفاده می‌شد تا رزمندگان با روحیه‌ی شاد و خندان مصائب و سختی‌های جنگ را طی کنند و در پشت جبهه‌ها برای خانواده‌ها و جوانان علاقه‌مند به دفاع از وطن از ژانرهای قهرمانی و رشادت‌ها و روحیه‌ی سلحشوری وشهادت‌طلبی فرزندان رشید همین خانواده‌ها استفاده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه فصلنامه باغ خبوشان در پاییز سال ۱۳۹۴ با مجوز رسمی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شد، اذعان کرد: نخستین اهداف طراحی فصلنامه در ذهن و زبان بنده، بازشناسی و معرفی فرهنگ و هنر اصیل و بومی منطقه بود و با توجه به گستره توزیع کشوری فصلنامه و اهداف جامع‌تری که در نظر داشتم، تلاش بنده بر این قرار گرفت که مجموعه‌ی فعالیت‌های هنری، فرهنگی و پژوهشی خود را با دو هدف، بازشناسی و معرفی مشاهیر و مفاخر فرهنگ و هنر به مردم و از سوی دیگر تولید مقالات پژوهشی در زمینه‌ی فرهنگ و هنر پیگیری کنم.

معین فر ادامه داد: از پاییز ۹۴ تا زمستان ۹۵ شش شماره منتشر کردیم اما بعد از آن به دلیل بن بست‌های  مالی نتوانستیم ادامه دهیم، اما باز هم علاوه بر برگزاری جلسات فرهنگی، تجهیز کتابخانه‌ی تخصصی را برای اهل تحقیق فراهم کردیم.

مدیر فصلنامه باغ خبوشان با بیان این مطلب که امروز نیز بسیار سخت تحت فشار هستیم که این مکان را تخلیه کنیم! چرا که هیچ مسئول اجرایی و متولی فرهنگ و هنر حمایتمان نمی‌کنند، گفت: این انتظار می‌رفت حمایتی از سوی مسئولان صورت گیرد؛ بنده معلم بازنشسته‌ام،حتی پاداش پایان خدمتم را صرف فرهنگ این شهر کردم و از حقوق ماهانه‌ام و از هزینه‌های معاش خانواه ام برای فرهنگ این شهر هزینه می‌کنیم، آن هم با شرایط بدی که امروز یک بازنشسته دارد.

وی افزود: حتی یارانه قانونی شش شماره از فصلنامه را از ابتدا تا الان به ما پرداخت نکرده‌اند.

معین فر در پایان گفت: مدتهاست که در این دفتر به انتظار نشسته‌ایم تا مسئولی بیاید خداقوتی و سلامی کند و دردی بشوند و درمان اندکی داشته باشند، اما دریغ و هزاران دریغ…

image_printچاپ مطلب

Visits: 8