توسعه «عدالت آموزشی» زمینه‌ساز کشف استعدادهای جدید در جامعه است
توسعه «عدالت آموزشی» زمینه‌ساز کشف استعدادهای جدید در جامعه است

وزیر آموزش‌وپرورش در نشست صمیمانه با جمعی از خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه یار استان خراسان رضوی که چهارشنبه‌شب در مشهد برگزار شد گفت: اصلی‌ترین عنصر تغییر در جوامع یادگیری و پایدارترین نتایج در جامعه و آنچه در آینده جامعه اتفاق می‌افتد محصول همین امر است.

به گزارش اختر شرق؛ محسن حاجی میرزایی در این نشست که چهارشنبه‌شب در مشهد برگزار شد با اشاره به اتفاقات دردناک هفته‌های اخیر در کشور اظهار کرد: سردار سلیمانی یک الگو و نماد برای زیستن بود و قلب تمام ایران برای شهادت این مرد بزرگ که می‌تواند الگوی دانش آموزان، جوانان و همه مسئولان کشور باشد جریحه‌دار شد، ضمن این‌که دو رویداد تلخ حادثه درگذشت هم‌وطنان عزیزمان در کرمان و سقوط هواپیمای اوکراین نیز بر درد و آلام همه ما افزود.

وی در بخش دوم صحبت‌های خود بابیان این‌که به حال خیرین مدرسه‌ساز که الگوی دلسوزی برای فرزندان این مرزوبوم هستند غبطه می‌خورم، عنوان کرد: خیرین باید شکر گذار نعمتی که خداوند نصیب آن‌ها کرده باشند، در قرون و اعصار آدم‌های زیادی آمده و رفته‌اند و آنچه باقی می‌ماند انسانیت است که در عرصه‌های مختلف تجلی می‌یابد که نماد واقعی یکی از آن‌ها همین مشارکت خیرین در فرآیند آموزش‌وپرورش دانش آموزان است.

 حاجی میرزایی یکی از رنج‌هایی که امروز همه انسان‌ها در تمام جوامع با آن روبرو هستند را بی‌عدالتی دانست که باعث تباهی ظرفیت‌ها و استعدادها و جلوگیری از پیشرفت انسان‌ها می‌شود و در همین رابطه ادامه داد: توسعه عدالت به‌عنوان یکی از محوری‌ترین اهداف و مسیرهای امامان و بزرگان دین ما بوده و تمام کسانی که در خصوص عدالت سخن گفته‌اند معتقدند تمام دسته‌بندی‌های جامعه به دلایل مختلف به دلیل عدم توسعه مناسب و عادلانه فرصت‌های یادگیری است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین عنصر تغییر در جوامع یادگیری و پایدارترین نتایج در جامعه و آنچه در آینده جامعه اتفاق می‌افتد محصول همین امر است اما نباید فراموش کنیم کیفیت و محتوای یادگیری هم بسیار مهم و حیاتی است چراکه هر گامی که برای توسعه یادگیری در جامعه انجام می‌شود بی‌نظیرترین و پایدارترین نقش را در پیشرفت کشور دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: اهمیت یادگیری و تأثیرگذاری آن حتی در مبانی دینی ما مورداشاره قرارگرفته است و هر فردی که به هر شکلی در این عرصه قدم می‌گذارد باید شاکر خداوند باشد.

وی ادامه داد: ما باید برای فرزندان این سرزمین کارکنیم، متأسفانه باید اعتراف کنیم فلسفه تعلیم و تربیت ما امروز به‌درستی اجرایی نمی‌شود، درواقع دانش‌آموزانمان باید زندگی مستقل و شرافتمندانه و دفاع از خود و آرمان‌های کشور را فرابگیرند اما ما امروز بیراهه رفته‌ایم و با قرار دادن سدی در انتهای نظام تعلیم و تربیت به نام کنکور، تنها توانایی تست زدن و حافظه محوری را در آن‌ها تقویت کرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که این مشکل از پایه‌های ابتدایی آغاز و پس‌ازآن ادامه می‌یابد گفت: متأسفانه نظام منزلت اجتماعی و اشتغال ما هم بر همین اساس شکل‌گرفته و ما درحالی‌که باید زیستن قوی و مقتدر در محیطی که کودک و نوجوان ما در آن زندگی می‌کند را به او بیاموزیم به سمت دیگری حرکت کرده‌ایم.

وزیر آموزش با اشاره به این‌که درگذشته سرعت تحولات و تغییرات کند بود و ما می‌توانستیم ارزش‌های خود را به فرزندانمان منتقل کنیم تصریح کرد: به دلیل سرعت تغییرات و تحولات همه نقش‌ها دچار کاستی شده و فرزندان ما با سرعت فراوانی از کنار ما می‌گذرند و درواقع امروز باید بگوییم زبان گفتگو و تعاملمان با فرزندان را ازدست‌داده‌ایم اما نباید فراموش کنیم خانواده‌ای که با بچه‌های خود پیوند گفتگوی صمیمانه و عمیق دارد در معرض هیچ خطری نخواهد بود و بر همین اساس همه ما نباید یک‌لحظه نیز از فراگیری غفلت‌ نکنیم تا زبان تعامل و گفتگو در خانواده‌ها تقویت شود.

حاجی میرزایی در بخش پایانی صحبت‌های خود خراسان را الگو و پیشگام در بسیاری از عرصه‌ها به‌ویژه درزمینهٔ مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه یار دانست و گفت: توجه خیرین به آموزش مهارت‌ها در مدارس نیاز جدی امروز جامعه ماست و باید به سمتی حرکت کنیم که بخش بزرگی از دانش آموزان ما به مهارت کار کردن برای تأمین آینده خود برسند.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان این‌که از حضور و مشارکت خیرین در برنامه‌های تعلیم و تربیت استقبال می‌کنیم اظهار کرد: دولت قطعاً با تمام توان در کنار خیرین خواهد بود و امسال هم دو هزار و ۷۰۰ میلیارد را برای مشارکت دولت در ساخت پروژه‌های آموزشی و پرورشی ساخت خیرین اختصاص گرفته است که این رقم در سال گذشته در حدود یک هزار میلیارد بوده که به این رقم رسیده و رشد خوبی داشته است ضمن این‌که در همین حال تلاش می‌کنیم موانع قانونی برای مشارکت خیرین در حوزه آموزش‌وپرورش را پیگیری و رفع کنیم.

لازم به ذکر است؛ پیش از صحبت‌های وزیر آموزش‌وپرورش در این جلسه، تعدادی از خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه یار استان خراسان رضوی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 73