تمرکز بر روی اصلاح ژنتیکی بیماری دوشن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
تمرکز بر روی اصلاح ژنتیکی بیماری دوشن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مدیر گروه ژنتیک بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تمرکز بر روی اصلاح ژنتیکی بیماری دوشن از مهم‌ترین پژوهش‌های کاربردی است که در این گروه در حال انجام است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر مجید مجرد بابیان اینکه کار تشخیص این بیماری از سال ۸۹ در دانشگاه آغازشده است اظهار کرد: از سه سال گذشته کار تحقیقات متمرکز بر روی این بیماری در این گروه آغازشده و تاکنون در رده سلولی نیز موفقیت‌هایی به‌دست‌آمده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر پژوهش بر روی مدل حیوانی بیماری دوشن نیز آغازشده است و اعتباراتی نیز از سوی سازمان نیماد اختصاص‌یافته است خاطرنشان کرد: بر روی دستیابی به اهداف این طرح که ممکن است تا پنج سال آینده به‌طور بیانجامد محققانی از داخل و خارج از کشور با گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری دارند.

دکتر مجرد بابیان اینکه بیماری ژنتیکی دوشن، بیماری پیشروند تخریب عضلانی است که فقط پسران به آن مبتلا می‌شوند خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط از هر سه هزار و ۵۰۰ تولد نوزاد پسر یک نفر مبتلابه این بیماری است که به دلیل تحلیل عضلات از سن هفت‌تا ۱۳ سالگی محدود به استفاده از صندلی چرخ‌دار می‌شوند و در بیشتر مواقع تا سن ۲۰ سالگی جان خود را از دست می‌دهند.

مدیر گروه ژنتیک بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان بابیان اینکه مادر می‌تواند بدون هیچ علائمی ناقل بیماری دوشن باشد، خاطرنشان کرد: این بیماری در جنین قابل‌تشخیص است و با انجام آزمایش می‌توان از بروز آن در نسل‌های بعد جلوگیری کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 82