تفاهم نامه «ترغیب دانش آموزان به استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی پایدار» در استان امضاء شد
تفاهم نامه «ترغیب دانش آموزان به استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی پایدار» در استان امضاء شد

هم‌زمان با روز ملی «هوای پاک» تفاهم‌نامه سه‌جانبه فی‌مابین ادارات کل آموزش‌وپرورش و حفاظت از محیط‌زیست خراسان رضوی و شهرداری مشهد با موضوع «ترغیب دانش آموزان به استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی پایدار» و باهدف مدیریت تقاضای سفرهای تحصیلی دانش آموزان، کاهش تردد و ترافیک سطح شهر و بهبود کیفیت هوا و نیز ایجاد همکاری‌های آموزشی و اجرایی در جهت تغییر رفتارها و مدل‌های حمل‌ونقل پایدار و سفرهای سالم به امضاء رسید.

به گزارش اختر شرق؛ قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان و امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه با اداره کل محیط‌زیست و شهرداری مشهد گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه دانش آموزان به استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل انبوه بر عمومی توسط معلمین و مربیان آموزش‌وپرورش ترغیب و زیرساخت‌های لازم جهت استفاده از این وسایل به‌نحوی‌که انگیزه و علاقه‌مندی استفاده از این مدل‌های سفر در دانش آموزان نهادینه گردد توسط شهرداری مشهد فراهم خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در آموزش‌وپرورش استان طرح‌های زیادی با موضوع محیط‌زیست در دست اجراست، ضمن اینکه به محتواهای آموزشی یک ماده درسی با عنوان «محیط‌زیست» اضافه‌شده که دانش آموزان دوره متوسطه را با موضوعات مختلف در راستای حفاظت از محیط‌زیست آشنا می‌سازد.

 خدابنده تصریح کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که منعقدشده بحث اصلی، فرهنگ‌سازی درباره استفاده دانش آموزان از وسایل حمل‌ونقل عمومی است، چراکه ذهنیت آن‌ها نسبت به این مدل سفرها در چند سال آینده به استفاده آن‌ها از وسایل حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا کمک ‌خواهد کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی اظهار کرد: علاوه بر ترغیب دانش آموزان بایستی شرایطی را در نظر بگیریم که دانش آموزان بتوانند در ساعات خاصی از روز حداقل یک سفر رفت و یک سفر برگشت از مترو و سایر وسایل عمومی نیم بهاء یا رایگان استفاده کنند تا هم برای دانش آموزان و هم برای خانواده‌ها از منظر اقتصادی توجیه‌پذیر باشد، ضمن اینکه در روزهایی که شاخص آلودگی هوا بالاست می‌توان این سرویس‌دهی را به‌وسیله کارت مخصوص دانش‌آموزی به‌طور رایگان انجام داد.

وی ادامه داد: همچنین ‌باید شرایطی را فراهم کنیم که به‌ویژه در مورد مدارس دخترانه وسایل عمومی از درب مدرسه سرویس‌دهی داشته باشند.

خدابنده عنوان کرد: لازمه تشویق دانش آموزان این است که همکاران ما نیز در این طرح مشارکت کنند، لذا مشارکت‌های اقتصادی شهرداری و ارگان‌های ذی‌ربط از ضروریات اجرای این طرح به شمار می‌آید.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در پایان گفت: در سطح شهر مشهد حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند، استفاده این جمعیت از وسایل حمل‌ونقل عمومی جهت انجام سفرهای تحصیلی می‌تواند کمک شایان توجهی برای کاهش آلودگی هوا محسوب گردد، به همین جهت بایستی حداقل جهت اجرای آزمایشی این طرح هر چه سریع‌تر و پیش از آغاز سال تحصیلی جدید که خانواده‌ها استفاده از سرویس مدرسه یا وسایل شخصی را برای ایاب و ذهاب دانش‌آموز خود انتخاب کرده‌اند، اقدام شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 94