تشکیل پرونده ثبتی برای ۲۵ اثر تاریخی مه ولات
تشکیل پرونده ثبتی برای ۲۵ اثر تاریخی مه ولات

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مه ولات از تشکیل پرونده برای ثبت ۲۵ اثر تاریخی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگر ی خراسان رضوی  جلیل صدیقی گفت: پرونده های ثبتی تشکیل شده شامل حمام حاج لطفعلی خان و رباط علی آباد و عمارت شازده و آب انبار میاندهی و برج نصر آباد و خانه تاریخی حسین زاده و…. است.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مه ولات با بیان اینکه ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی نخستین گام در حفظ، مرمت و احیای میراث فرهنگی است، مطرح کرد: تاکنون در شهرستان مه ولات ۱۳ بنا و یک محوطه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: «وجود رباط‌های تاریخی در شهرستان از مواردی است که یک سرمایه در حوزه گردشگری شهرستان به شمار می‌رود و در این راستا شش رباط تاریخی مه ولات در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

صدیقی اظهار کرد: شهرستان مه ولات پتانسیل بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد که از جمله آن کویر بکر مه ولات و آرامگاه ابوسعید ابوالخیر است که متأسفانه از آن غفلت شده است.

 وی با اشاره به اینکه قدمت رباط تاریخی زرنوخ مربوطه به دوره صفویه بوده و ظرفیت‌هایی برای ثبت جهانی را نیز دارد، عنوان کرد: هم چنین نخستین اقامتگاه بوم گردی عشایری مه ولات در مرحله دریافت مجوز و پروانه فعالیت است.

صدیقی با بیان این مطلب که ورود بخش خصوص و خیران برای تامین امکانات رفاهی و گردشگری شهرستان با توجه به ظرفیت و پتانسیل مه ولات باعث رونق و جهش گردشگری و  تولیدات صنایع دستی در شهرستان می‌شود، تصریح کرد: انتظار می‌رود مسئولان شهرستان مه ولات با توجه به موقعیت استراتژیک این شهرستان و استقرار آن در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور و وجود ظرفیت‌هایی مانند کویر و آرامگاه ابوسعیدابوالخیر، در راستای استفاده بهتر و بیش‌تر از پتانسیل‌های موجود برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 16