تشکیل انجمن ادبی مهتاب نیشابور
تشکیل انجمن ادبی مهتاب نیشابور

جلسه انجمن ادبی مهتاب نیشابور با حضور اعضا در مرکز شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیشابور برگزار شد.

جلسه انجمن ادبی مهتاب نیشابور با حضور اعضا در مرکز شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیشابور برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور در این مراسم، اظهار کرد: از حضور در این جمع بسیار خوشحالم و با توجه به اینکه نخستین بار است در این نشست حضور پیدا می کنم تصور چنین استقبالی را نداشتم.

دکتر محبوبه ضیا خدادادیان گفت: درواقع توقع مواجه‌شدن با چنین سطح از نوشته‌ها برایم متصور نبود، در زمانه‌ای که در کلاس‌های دانشگاهی، بسیاری از دانشجویان توانایی چرخش قلم بر کاغذ را ندارند، حضور شما نوجوانان در انجمنی که یک‌ساله شده و ارائه آثاری به این درجه از پختگی، جای امیدواری دارد و من امروز شاهد بودم که هنوز افرادی هستند که پاسدار زبان و ادبیات فارسی باشند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است توجه شما به‌نقد و بررسی آثار است و اینکه بابیان نکات قوت و ضعف آثار، شما می‌توانید روند رو به رشدی را در نوشته‌های خود شاهد باشید و خوب می‌دانید که هدف از نقد، ضربه زدن به اثر نیست بلکه تلاشی برای رفع ایرادات احتمالی و روزبه‌روز بهتر شدن و رشد کردن است.

ضیا خدادادیان یادآور شد: درواقع هر نویسنده‌ای در زمان خلق اثر خود را در اوج کار می‌بیند و تصور می‌کند بهترین شکل ممکن را خلق کرده است که این روند بعد از گذشت زمان رنگ می‌بازد و در برخورد مجدد با اثر نکات ضعف آن رخ می‌نماید و درواقع بهترین اثر هر نویسنده‌ای همان است که هنوز نوشته‌نشده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی از نکات قوت آثار شما خوانش بسیار خوب است که موجب می‌شود اثر با مخاطب ارتباط مؤثری برقرار کند و این نشان از حضور مستمر شما در مراکز کانون و بهره‌مندی از امکانات این مجموعه دارد.

ضیا خدادادیان اذعان کرد: استفاده از راوی سوم شخص در روایت داستان‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند که به توصیف راحت‌تر از شرایط شخصیت‌ها و اتفاقات بپردازید. اتفاقی که شاید در روایت اول‌شخص کمتر پیش بیاید و دست شما برای این مسئله بسته بماند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور تصریح کرد: سعی کنید روند منطقی حوادث داستان را مدنظر داشته باشید و درواقع حوادث باید باهم جور باشند و چفت‌وبست درستی داشته باشند تا موجب سردرگمی مخاطب شما نشود که رعایت زمان افعال و رخدادها و حفظ یکدستی آن نیز حائز اهمیت است و باید به آن توجه ویژه‌ای نشان دهید.

گفتنی است: در این نشست ده نفر از اعضا به خوانش اثر در قالب داستان و متن ادبی پرداختند که موردنقد و بررسی قرار گرفت و مهشید سیدآبادی از اعضای جدید مکاتبه‌ای کانون از روستای سیدآباد نیز مهمان جلسه بود و به ارائه اثر پرداخت.

image_printچاپ مطلب

Visits: 33