ترمیم و بهسازی مجموعه تاریخی مسجد و مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی آغاز شد
ترمیم و بهسازی مجموعه تاریخی مسجد و مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی آغاز شد

به گزارش اختر شرق؛ مجموعه تاریخی، فرهنگی مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی یکی از مهم ترین آثار تاریخی شهرستان تایباد است که به عنوان یک جاذبه تاریخی، فرهنگی توانسته گردشگران زیادی را به سوی این شهر بکشاند.

مجموعه تاریخی، فرهنگی مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی یکی از مهم ترین آثار تاریخی شهرستان تایباد است که به عنوان یک جاذبه تاریخی، فرهنگی توانسته گردشگران زیادی را به سوی این شهر بکشاند.

به گزارش اختر شرق؛ این مجموعه تاریخی دارای ویژگی های خاصی است که برخی منحصر به همین بنای تاریخی دوره تیموری است، مانند کتیبه منحصربفرد دور ایوان که شاهکاری از هنر تیموریان است و آیات ابتدایی سوره مبارکه کهف را با خطی زیبا به نمایش گذاشته است، همچنین یادگاری های بسیار ارزشمند و صد البته کم نظیر که بر ازاره این بنا در طول قرون مختلف از قرن نهم هجری تا دوره معاصر چشم هر بیننده ای را به خود جلب و زبانش را به تحسین واداشته است.

این‌ بنای ارزشمند مهم‌ترین جاذبه تاریخی شهرستان تایباد است و یکی از مهمترین مشکلات این مجموعه تاریخی، مسئله سرویس بهداشتی آن است که باعث شده تا بعضا گردشگران با مشکل مواجه شوند.

این در حالی است که خوشبختانه با همکاری های ادارات اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی شهرستان تایباد عملیات دیوار کشی و محوطه سازی ضلع غربی مجموعه آغاز شده است که سال ها از جمله خواسته های فعالان فرهنگی و مجاوران مجموعه تاریخی مزار مولانا بوده است.

عبدالرحیم تاج محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد به خبرنگار اختر شرق گفت: عملیات اجرایی دیوار کشی ضلع غربی مجموعه بر اساس طرح مصوب میراث فرهنگی با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و شورا و شهرداری تایباد آغاز شده و طول دیوار این ضلع ۱۵۰ متر است.

وی افزود: عملیات زیر سازی، شفته ریزی، خرند کشی و نره گذاری و سنگ فرش ضلع غربی به حدود ۱۲۰ مترمربع در ادامه همین پروژه انجام خواهد شد تا در نهایت ساماندهی ضلع غربی مجموعه به سرانجام برسد.

سید ابوالفضل محمودی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تایباد در همین خصوص به خبرنگار اختر شرق گفت: عملیات دیوار کشی ضلع غربی مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی که آغاز شده است از محل اعتبار موقوفات مزار تامین اعتبار شده است و در ادامه نیز علمیات محوطه سازی همان ضلع آغاز خواهد شد، تا در نوروز ۹۹، مزار مولانا با چهره ای جدید میزبان گردشگران عزیز باشد.

وی گفت: با وجود آنکه عملیات محوطه سازی و دیوار کشی از محل موقوفات مزار شروع شده اما چون عواید موقوفه مزار با توجه به وسعت کار کافی نیست، از خیرین عزیز تایبادی دعوت می کنیم تا در این امر همکاری نمایند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تایباد در خصوص موضوع سرویس های بهداشتی مجموعه نیز گفت: تا کنون موضوع زمین ضلع شمالی تایید نشده، اما برنامه فعلی ما تجهیز و ساماندهی سرویس های قدیمی با همکاری میراث فرهنگی و مجاورین مجموعه است.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از ملاحظات، توجه به محدودیت ایجاد بنا در حریم درجه یک مزار است که نیازمند تایید و ارائه طرح توسط میراث فرهنگی است.

محمودی با بیان اینکه سرویس های مجموعه در چندین نوبت تجهیز شده اما بر اثر عدم‌رعایت برخی شهروندان متاسفانه تخریب شده است، گفت: در ساماندهی مجموعه باید به این موضوع توجه داشت و ان شالله بزودی تجهیز مجدد سرویس ها را آغاز خواهیم کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تایباد خاطرنشان کرد: حفظ بناهای تاریخی و مذهبی شهرستان، نیازمند به مساعدت و کمک خیرین دارد. همانطور که گذشتگان موقوفاتی جهت موضوعات عمرانی مزار مولانا داشتند که از محل همان موقوفات امروز کارگاه مزار دایر و در حال ساخت و ساز است، انتظار است که خیرین عزیز تایباد جهت وقف در خصوص مزار مولانا تلاش مضاعف نمایند.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب

Visits: 16