تراز صوت در خیابان‌های مشهد بالاتر از استانداردها / ایجاد ۴۵۰۰ نقطه برداشت صوت در اطراف مراکز آموزشی و درمانی
تراز صوت در خیابان‌های مشهد بالاتر از استانداردها / ایجاد ۴۵۰۰ نقطه برداشت صوت در اطراف مراکز آموزشی و درمانی

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: بررسی های دقیق و اندازه گیری توسط دستگاه های پیشرفته سنجنده آلودگی صوتی نشان می دهد، در اکثر خیابانهای شهر مشهد تراز صوت بالاتر از ۷۰ دسی بل به ثبت رسیده که از استانداردها بالاتر است.

به گزارش اختر شرق؛ مهدی یعقوبی در این باره گفت: آلودگی صوتی یکی از مشکلات زیست محیطی کلانشهرها محسوب می شود که می تواند اثرات زیانباری بر سلامت جامعه داشته باشد، به همین منظور برای حفظ سلامت شهروندان مقادیر شدت صوت در مشهد به دو شکل ایستگاه های سنجش صوت ثابت و دستگاه های پرتابل پایش و اندازه گیری می شود.

وی افزود: مکان‌یابی محل استقرار  ایستگاههای سنجش صوت و برداشت های موردی(پرتابل)، بر اساس نتایج  مطالعات علمی که به صورت ویژه در این خصوص صورت گرفته، انجام شده است و بر این اساس درمرحله اول، ۵ ایستگاه ثابت سنجش شدت صوت خریداری و در محل های خیابان مفتح، چهارراه شهدا،مصلی و میدان ۱۵ خرداد نصب گردیده است.

معاون شهردار مشهد با اشاره به اینکه میزان شدت آلاینده های صوتی در اطراف مراکز بهداشتی و درمانی توسط دستگاه های سیار سنجش صوت برداشت شده است، گفت: ۴۵۰۰  نقطه برای برداشت میزان شدت صوت در اطراف مراکز آموزشی و درمانی  انتخاب شده است که بر اساس اندازه گیری های انجام شده، میانگین شدت صوت در اطراف مراکز آموزشی ۶۰ دسی بل و میانگین شدت صوت در اطراف مراکز درمانی ۶۵ دسی بل ثبت شده است.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه هیئت دولت، استاندارد میزان شدت صوت  برای مناطق مسکونی، ۵۵ دسی بل در روز و ۴۵ دسی بل از ساعت ۲۲ الی ۷ صبح، می باشد و این در حالی است که  در اکثر خیابان های شهر مشهد تراز صوت بالاتر از ۷۰ دسی بل به ثبت رسیده است.

یعقوبی اظهار کرد: طبق برداشت های انجام شده میزان شدت صوت در ساعت ۱۱ و ۱۹ در بالاترین حد در این ۵ ایستگاه بوده است و همچنین در خرداد ماه کمترین میزان شدت صوت و در اسفند ماه بالاترین میزان شدت صوت در ایستگاه های یاد شده به ثبت رسیده است.

معاون شهردار مشهد در پایان خاطرنشان کرد: در برخی نقاط شهر که محل عبور خط پرواز هواپیما بر فراز شهر است، میزان شدت صوت از حد استاندارد بسیار بالاتر و به حدود ۱۰۰ دسی بل می رسد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 1