تخریب ویلاهای غیر مجاز دو مجتمع میزان و باران در شهرستان مشهد
تخریب ویلاهای غیر مجاز دو مجتمع میزان و باران در شهرستان مشهد

با دستور دادستان مشهد برخی از باغ ویلاهای غیرمجازی که در دو مجتمع میزان و باران واقع شده بود، تخریب شد و این اقدام نشان داد دادستانی بر اجرای قانون مبارزه با تغییر کاربری‌های غیرمجاز مصمم است، تا جایی که ویلاهای غیرمجاز منتسب به کارمندان دادگستری خراسان رضوی و جهاد کشاورزی مشهد هم از تیغ اعمال قانون دور نماندند.

به گزارش اختر شرق؛ نماینده دادستانی به همراه مدیر جهاد کشاورزی مشهد تمامی نیروهای عمل کننده را ابتدای شاهنامه ۸۰ به صف کردند. کمی بعد با دستور مقام قضایی مأموران یگان امداد نیروی انتظامی، عوامل شهرداری مشهد همراه با ادوات مکانیکی به سمت دو مجتمع ویلایی با نام‌های میزان و باران حرکت کردند.

پس از مستقر شدن نیروهای عملیاتی به صورت همزمان برخی ازباغ ویلاهای غیرمجاز بنا شده در دو مجتمع تخریب و تبدیل به تلی از خاک شد.

نکته قابل توجه ماجرا این بود که مدتی پیش در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود باغ ویلاهای بنا شده در مجتمع میزان منتسب به دستگاه قضایی است و برای همین هم هیچ دستگاهی با متخلفان برخورد نمی‌کند و پهنه بزرگ زمین‌های کشاورزی روز به روز در محل رو به نابودی حرکت می‌کند، اما در مورد مجتمع باران هم همین حاشیه‌سازی‌ها وجود داشت با این تفاوت که باغ ویلاهای غیرمجاز موجود در این مجتمع را منتسب به کارمندان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌دانستند.

با تمامی این جنجال‌ها و حاشیه‌سازی ها، اجرای این عملیات قلع و قمع که با دستور دادستان مشهد صورت گرفت، نشان داد برای دستگاه قضایی از همه چیز مهمتر اجرای عدالت است، حتی اگر افراد متخلف از کارمندان دادگستری و جهاد کشاورزی استان باشند.

در حاشیه عملیات تخریب باغ ویلاهای غیرمجاز، قاضی غلامی، نماینده دادستانی گفت: در ادامه روند قلع و قمع‌های صورت گرفته در حاشیه شهر مشهد و رسیدگی به تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی، در این مرحله به مجتمع میزان آمده‌ایم که پهنه‌ای حدودا ۳۰۰ هکتاری را در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از همین رو اراضی که درمحل شناسایی شده بود و مالکان آن دست به تغییر کاربری زده بودند، مورد اعمال قانون قرار گرفت و اعاده به وضع سابق شد.

نماینده دادستانی گفت: متخلف در هر دستگاهی باشد، برخورد می‌کنیم.

قاضی غلامی در پاسخ به این پرسش که برخی مدعی بودند این ویلاها منتسب به دستگاه قضایی و مصون از هر گونه اعمال قانون هستند، آیا این گفته صحت دارد، بیان کرد: در سال‌های دور برخی از کارمندان دادگستری مالک تعدادی از این قطعه‌ها بودند که عده‌ای زمینها را واگذار و برخی هم همچنان در محل حضور دارند، اما آنچه امروز اجرا شد، این پیام را داشت که قانون برای همه یکسان است و در این مسیر با هیچ فرد و یا دستگاهی تعارف نداریم.

نماینده دادستانی ادامه داد: در گذشته هم سعی کرده بودیم در برخوردهای قانونی این رویه را در پیش بگیریم؛ چرا که پیش از این هم تصرفات برخی دستگاه‌های دولتی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز صورت گرفته از سوی آن‌ها، در راستای اجرای قانون حفظ اراضی زراعی و باغی، مورد برخورد قانونی قرارگرفت.

در همین راستا تبصره ۲ قانون حفظ اراضی زراعی و باغی اشعاردارد که اگر زمین‌های کشاورزی به هر نحوی مورد تغییر کاربری قرار بگیرند، قانون جهاد کشاورزی را مکلف کرده است تا رأسا به موضوع ورود کرده و به متخلفان اخطار توقف بدهد و از ساخت و ساز جلوگیری کند.

قاضی غلامی بیان کرد: در صورتی که فرد متخلف به اخطار داده شده عمل نکند، جهاد کشاورزی میتواند با حضور نماینده دادستان نسبت به قلع و قمع بنا اقدام کند. آنچه امروز در مجتمع میزان و باران اجرا شد، بخشی از همین تبصره قانونی بود که شاهد آن بودیم.

این موضوع اتمام حجت با دیگر دستگاه‌ها هم محسوب می‌شود؛ چرا که هم بخشی ازویلاهای منتسب به کارمندان دادگستری (میزان) و هم جهاد کشاورزی (باران) به صورت همزمان مورد اعمال قانون قرارگرفتند و تخریب شدند.

بخش دیگری هم که هنوز اعمال قانون نشده است، ذیل ماده سه همان قانون قرار می‌گیرد؛ چرا که در گذشته برای آن‌ها پرونده کیفری تشکیل شده و پس از رسیدگی به دادگاه ارجاع خواهد شد. در این زمینه متخلفان با جزای نقدی و با توجه به اهمیت ماجرا عده‌ای با حبس هم روبه رو خواهند شد.

مجدد تذکر می‌دهم که شهروندان در خرید اراضی به خصوص در حاشیه شهر مشهد دقت کافی را به خرج دهند و از مراجع ذ یصاح استعلامات لازم را اخذ کنند و به حرف یک نفربنگا ه دار یا افراد محلی که مدعی می‌شوند درمحل تغییر کاربری مشکلی ندارد، اقدام به خرید نکنند که سرمایه آ نها به باد خواهد رفت.

این مقام قضایی بیان کرد: از سوی دیگر برخی ازخریداران با مشاهده آمدن انشعابات آب و برق و… به محل تصمیم به خرید میگیرند که این اقدام به هیچ وجه نباید صورت بگیرد،

این مقام قضایی بیان کرد: از سوی دیگر برخی از خریداران با مشاهده آمدن انشعابات آب و برق و… به محل تصمیم به خرید م یگیرند که این اقدام به هیچ وجه نباید صورت بگیرد، از سوی این مقام قضایی بیان کرد: از سوی دیگر برخی ازخریداران با مشاهده آمدن انشعابات آب و برق و… به محل تصمیم به خرید می‌گیرند که این اقدام به هیچ وجه نباید صورت بگیرد، از سوی دیگر این موضوع هم از دستگاه‌های خدماتی پیگیری خواهد شد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت تخریب بیش از ۵۰ باغ ویلا صورت گرفت.

طهماسبی زاده بیان کرد: در راستای اعمال بدون تبعیض قانون و مقررات، در دو منطقه به صورت همزمان تخریب باغ ویلاهای غیرمجاز صورت گرفت.

وی ادامه داد: در دو مجتمع بیش از ۵۰ ویلا در فهرست تخریب قرار گرفته بود که اعمال قانون شدند.

طهماسبی زاده گفت: بارها گفته شده هر هکتار اراضی کشاورزی در تأمین غذای ۲۰ فرد نقش اساسی دارد، از سوی دیگر خاک کشاوزری هم محدود و از منابع تجدیدناپذیر است. همچنین منابع آبی ما هم در دشت مشهد با کمبود شدید روبه روست، از همین رو باید از حداقل‌ها برای تولید غذا استفاده کرد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد: دلایل ذکر شده به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست؛ چرا که ما به عنوان مسئول نسبت به مشکلات پیش روی مردم چه در حال حاضر و چه آینده، مسئول هستیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 328