تخریب بخشی از خانه مرحوم استاد حمید سبزواری براثر بارندگی‌های اخیر
تخریب بخشی از خانه مرحوم استاد حمید سبزواری براثر بارندگی‌های اخیر

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: بخشی از خانه مرحوم استاد حمید سبزواری معروف به پدر شعر انقلاب در پی بارندگی‌های اخیر تخریب شد.

به گزارش اختر شرق؛ محسن برآبادی با اعلام این خبر مطرح کرد: دیوار جنوبی و هشتی ورودی این ضلع خانه استاد حمید سبزواری که مصالح عمده آن خشت و گل بود براثر بارش‌های رگباری اخیر تخریب شده است.

وی ادامه داد: خانه استاد سبزواری شامل سه بخش شرقی، مرکزی و غربی است که بخش غربی آن اثر تاریخی است و قدمت آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد اما این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.

برآبادی با بیان اینکه دو سال پیش برای مرمت این بنا تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه حکیم سبزواری و پسر مرحوم سبزواری با هدف بهره‌برداری ادبی و فرهنگی از منزل استاد حمید سبزواری امضا شده بود، خاطرنشان کرد: هم‌چنین محسن ممتحنی فرزند ارشد زنده یاد سبزواری (حسین آقا ممتحنی مشهور به حمید سبزواری) نیز گفت: طی دو سال گذشته قراردادی با دانشگاه حکیم سبزواری بسته بودیم تا ضمن مرمت این خانه تاریخی، برای فعالیت‌های فرهنگی از آن استفاده کنند اما دانشگاه هیچ گونه مرمتی انجام نداد.

وی افزود: با تغییر رئیس دانشگاه به‌کلی این خانه رها شد که این باعث آسیب‌پذیری بنا در مقابل باد و باران شد.

لازم به ذکر است؛ حسین آقاممتحنی معروف به «حمید سبزواری» شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته سحرگاه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در ۹۱ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران چشم از جهان فروبست. وی روز ۲۶ خرداد در بوستان جانبازان شهر سبزوار به خاک سپرده شد.

همچنین از آثار استاد سبزواری می‌توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6