تأثیرات قانون در حوزه‌ی فرهنگ و فرهنگ‌سازی، به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد
تأثیرات قانون در حوزه‌ی فرهنگ و فرهنگ‌سازی، به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمان فر گفت: تأثیرات قانون در حوزه‌ی فرهنگ و فرهنگ‌سازی، به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد؛ بنابراین مجلس نمی‌تواند مسائل فرهنگی را با قانون حل کند. فرهنگ را با قانون‌گذاری نمی‌توانیم ایجاد بکنیم، بلکه آنچه ایجاد می‌کنیم، ریلی است که به فرآیند‌های مؤثر دیگر، تسهیل و تسریع می‌بخشد.

به گزارش اختر شرق؛ با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، چندمین جلسه از سلسله جلسات مصاحبه و بررسی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، توسط جبهه‌ی عدالت‌خواه مردمی و با معرفی حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر، نماینده پیشین در دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی شهر مشهد و عضو جبهه پایداری، در محل مسجد حجت المهدی برگزار شد.

در این جلسه، نصرالله پژمان فر، به بیان مواضع و برنامه‌‌های خود، در صورت ورود به مجلس پرداخت و به سؤالات مطرح‌شده در جلسه، پاسخ داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمان فر، در آغاز سخنان خود بیان کرد: مجلس جایگاهی بی‌بدیل در کشور دارد؛ زیرا تنها جایی در کشور است که می‌تواند قانون‌گذاری بکند.

وی ادامه داد: اگر مجلس عملکرد درستی در حوزه‌ی قانون‌گذاری و نظارت داشته باشد، هم می‌تواند ترمز قوه مجریه در مسیر‌های انحرافی باشد و هم در مقابل اشتباهات قوه‌ی قضاییه بایستد؛ زیرا مجلس، ریل‌گذار کشور است و اگر ریل‌گذاری درستی در کشور انجام شود، خیلی از مسائلی که در کشور داریم و داشته‌ایم رخ نخواهد داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمان فر بابیان اینکه اشکال کار ما در این است که نتوانستیم از ظرفیت‌های مجلس، چه در پیگیری مسائل مردم و چه در ارتباط با ابزار‌های نظارتی، بهره‌مند شویم، عنوان کرد: امروز مجلس ما یک مجلس ناکارآمد است و اگر مجلس نتواند وظایف خود را به‌درستی انجام دهد، قوه‌ی مجریه دچار تخلف می‌شود. من اولین مقصر را در اتفاقاتی که در دستگاه‌های اجرایی می‌افتد، مجلس می‌دانم.

کاندیدای انتخابات آینده‌ مجلس، در رابطه با بحث فرهنگی گفت: بحث فرهنگ، حتی در مسائل اقتصادی مقدم بر مباحث دیگر است و به همین دلیل است که من عمده‌ی مشکلات در حوزه‌های مختلف را، مشکلات فرهنگی دانستم و با توجه به تجربیاتی که داشتم، در مجلس نهم و دهم، عضو کمسیون فرهنگی شدم و تصمیم دارم در مجلس آینده هم این کمسیون را انتخاب کنم؛ هم به دلیل تجربه‌ای که در آن دارم و هم به دلیل اهمیتی که دارد.

وی افزود: در مجلس‌های قبلی، تنها یک نفر بود که اولویت اول و دومش در مجلس، کمیسیون فرهنگی باشد و آن‌هم من بودم. من عرصه‌ی فرهنگی را، بسیار پیچیده و ضروری می‌بینم.

حجت‌الاسلام پژمان فر تأکید کرد: تأثیرات قانون در حوزه‌ی فرهنگ و فرهنگ‌سازی، به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد؛ بنابراین مجلس نمی‌تواند مسائل فرهنگی را با قانون حل کند. فرهنگ را با قانون‌گذاری نمی‌توانیم ایجاد بکنیم، بلکه آنچه ایجاد می‌کنیم، ریلی است که به فرآیند‌های مؤثر دیگر، تسهیل و تسریع می‌بخشد.

کاندیدای انتخابات آینده‌ی مجلس شورای اسلامی، در مورد اهداف نظارتی خود در مجلس عنوان کرد: یکی از مسائلی که در مجلس دهم جدی‌تر پیگیری شد، بحث نظارت بود. اشکال کار در این بود که انجام ندادن تکالیف قانونی در کشور ما، جرم محسوب نمی‌شد؛ یعنی ترک عمل به قانون، به‌عنوان یک عمل مجرمانه شناخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم باکسانی که قانون را عمل نمی‌کنند، برخورد مجرمانه انجام دهیم و بلافاصله بعد از هر بندی که مصوب می‌شد، تبصره‌ای آوردیم با این عنوان که عدم اجرای این بند از ناحیه متولی، جرم تلقی می‌شود و با متولی برخورد جزائی خواهد شد که به نظر من این موضوع بسیار مفید و بازدارنده بود.

نصرالله پژمان فر، بابیان اینکه رتبه چهارم تذکر دهی را در مجلس داشتم، افزود: گاهی فضای مجلس همراهی لازم را نداشته تا قوه‌ی نظارتی بتواند فعالانه، از جریان انحرافات و خطاها جلوگیری کند.

پژمان فر تصریح کرد: نمایندگان مجلس به علل سیاسی یا موارد دیگر، انگیزه‌ای ندارند تا وظایف نظارتی خود را انجام دهند و ترمز دولت را در بعضی موارد بکشند. انتخابات مردم مجلس کارآمدی را شکل نمی‌دهد و وقتی مجلس کارآمد نباشد، نمی‌تواند از ظرفیت‌هایش برای اصلاح امور استفاده کند‌.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر، در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: بالا‌تر از روحیه‌ی سازمانی واداری، روحیه انقلابی است که دارد در جامعه ما کم‌رنگ می‌شود و فقط همان است که می‌تواند جامعه ما را به جلو بکشد. ما امروز باروحیه‌ی اداری و باروحیه مجازات گری، نمی‌توانیم جامعه را به جلو ببریم. امروز روحیه‌ی انقلابی، ایثار و ورود عاشقانه برای خدمت به مردم لازم است.

خبرنگار: مریم مشتاقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 11