بیکاری همچنان در سطح شهرستان‌های استان گسترده است
بیکاری همچنان در سطح شهرستان‌های استان گسترده است

معاون توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید کشور با اشاره به موضوع صندوق خرد زنان گفت: دوره‌های تسهیل گری و کارآفرینی برای زنان، آموزش و مدیریت آنان، اهدای صندوق‌های خرد محلات برای حاشیه‌نشینان، ایجاد بازارچه تولید برای تولید مشاغل خانگی از اولویت کار در بخش حاشیه‌نشینان بوده است.

به گزارش اختر شرق؛ معاون توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید کشور در بیستمین جلسه شورای اسلامی خراسان رضوی در سالن اجتماعات شورای استان برگزار شد، گفت: هدف صندوق کارآفرینی خدمت به بیکاران است و این وظیفه هر نهادی ست که از بیکاران حمایت کند.

اصحابی با توجه به اهمیت توجه به بخش حاشیه‌نشینان، عنوان کرد: ۱۷ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین وجود دارد که اگر توجه نشود به یک معضل بزرگ اجتماعی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: باید راهکار بدهیم تا جوانان بتوانند کارآفرین باشند و خوداشتغالی ایجاد کند.

اصحابی با اشاره به موضوع صندوق خرد زنان گفت: دوره‌های تسهیل گری و کارآفرینی برای زنان، آموزش و مدیریت آنان، اهدای صندوق‌های خرد محلات برای حاشیه‌نشینان، ایجاد بازارچه تولید برای تولید مشاغل خانگی از اولویت کار در بخش حاشیه‌نشینان بوده است.

وی در خصوص آلودگی تهران و تعطیلی ۱۲۰ روز در پایتخت گفت: در کلان‌شهرها بالاترین آلودگی و آلایندگی راداریم طبق توافقنامه‌ای، نوسازی شبکه حمل‌ونقل، برقی کردن موتورسیکلت‌ها و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری از مواردی ست که مطرح‌شده است که تلاش داریم در استان خراسان رضوی نیز عملیاتی کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه و نماینده شورای شهرستان گناباد در شورای استان از تعاونی زنان روستایی که پیگیر ایجاد آموزشگاه و توسعه اشتغال خانگی در روستاها هستند، مطرح کرد: متأسفانه وجود قوانین سخت و دست و پاگیری سبب می‌شود حضور مردم به سمت استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی کمتر شود، در روستاها با مبلغ اندکی می‌توانند اشتغال‌زایی در صنایع‌دستی داشته و این صنعت را دوباره احیا کنند.

بهناز علائی افزود: کارگاه‌های نان سنتی و لبنیات در روستا از دیگر کارها است.

در ادامه رئیس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز گفت: قریب به ۶۰۲ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به کشاورزان و دامداران صورت گرفته که مبلغی بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان به‌حساب کشاورزان استان واریزشده است.

علی امیر احمدی بیان کرد: در بحث جذب اعتبارات در سیل، استان خراسان رضوی رتبه ششم کشوری را داراست.

وی بابیان اینکه بیمه و درمان محصولات کشاورزان که نان‌آور ملت هستند از ضروریات هست، گفت: در بخش بیماری‌های لاعلاج و اپیدمی که منطقه‌ای نیز هستند دو مورد قارچ و فسیل پسته بالاترین خسارت را به بخش کشاورزی وارد آورده و گریبان گیر همه کشاورزان بالأخص پسته کرمان و رفسنجان نیز شده است.

احمدی بابیان این مطلب که اکنون فصل کاشت جو و گندم رو به اتمام است ولی هنوز کود سیاه و اوره به بعضی از شهرها منتقل نشده است، مطرح کرد: توجیه و تشویق می‌کنند که کشاورزان به سمت گلخانه‌ای پیش بروند ولی برای صدور پروانه ساختمانی، فرمانداری‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کنند که برای سهولت در این کار باید تدابیری اتخاذ شود.

وی در بحث کارآفرینی در خصوص ضایعات پسته نیز طرح‌هایی پیشنهاد کرد و گفت: خراسان رضوی سومین تولیدکننده در بخش پسته می‌باشد که حدود ۶۵ درصد ضایعات دارد که از این ضایعات می‌توان ۱۳ محصول فرآوری کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی استان در پایان عنوان کرد: اگر سرمایه و تسهیلاتی داده شود با این محصول هم می‌شود ایجاد اشتغال و درآمدزایی کرد و هم جلوی اسراف ضایعاتی که می‌توان تبدیل به احسنت کرد را گرفت.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2