بیشترین تسهیلات بانکی به کدام بخش رسید؟
بیشترین تسهیلات بانکی به کدام بخش رسید؟

به گزارش اخترشرق؛ جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بخش خدمات و صنعت و معدن پرداخت‌شده است.

طبق این آمار در ۹ ماهه امسال درمجموع بیش از ۲۰۱۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه پرداخت‌شده که نسبت به تسهیلات ۱۲۱۹ هزار میلیارد تومانی در مدت مشابه سال قبل ۶۵.۵ درصد افزایش داشته است.

در این میان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن با افزایش ۶۸.۷ درصدی در ۹ ماهه امسال، به ۶۱۰ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان رسیده است. مبلغ این تسهیلات در ۹ ماهه سال گذشته ۳۶۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداخت‌شده به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌ مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه در ۹ ماهه سال گذشته ۲۹.۷ درصد بوده که امسال این رقم به ۳۰.۲ درصد رسیده است.

این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) مکلف است سیاست‌های پرداخت تسهیلات بانکی را به‌گونه‌ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه حداقل ۴۰ درصد باشد.

کاهش سهم بازرگانی از تسهیلات بانکی

همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بخش بازرگانی نیز در ۹ ماهه سال گذشته حدود ۲۲۱ هزار میلیارد تومان بوده که با ۴۰.۵ درصد افزایش به ۲۲۱ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در مدت مشابه سال جاری رسیده است. بااین‌حال سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های یادشده از ۱۸.۲ درصد در ۹ ماه سال ۱۳۹۹ به ۱۵.۴ درصد کاهش‌یافته است.

در این میان بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بخش خدمات اختصاص‌یافته که در ۹ ماهه امسال سهم ۴۱.۸ درصدی از کل تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده که معادل ۸۴۳ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۷۵.۳ درصد افزایش داشته است.

بعد از بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگانی، به ترتیب بخش کشاورزی و مسکن ۷.۳ و ۵.۲ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را دریافت کرده‌اند. البته تسهیلات پرداختی به دو بخش کشاورزی و مسکن به ترتیب ۷۴.۸ و ۵۱ درصد نسبت به ۹ ماهه سال گذشته افزایش داشته و به حدود ۱۴۷ هزار میلیارد و ۷۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
خبرنگار: سمانه جعفری

image_printچاپ مطلب

Visits: 71